en door de steden van Hollandsch Noorderkwar tier. Het eerste glas kreeg tot onderwerp „Over winning der Vrijheid", een allegorische optocht geplaatst in een decoratieve architectuuromlijs ting. Beneden in het glas is een cartouche met opschrift. Het tweede glas is eveneens voor een groot gedeelte gevuld met een decoratieve archi tectuur, samengesteld uit gepaarde zuilen, kroon lijsten, tongewelven en koepels. De wapens van de steden uit het Noorderkwartier en een paar sym bolische figuren „Koning David en de Christelijke Ridder" geven eenige kleur in deze grisaille schildering. Het glas door Dordrecht geschonken is soortgelijk samengesteld. Dit eerste vijftal glazen na de kerkhervorming aangebracht en een kwart eeuw nadat de gebroe ders Crabeth hun laatste werk voltooiden, be paalden reeds het karakter dat het 17e-eeuwsche glas zou aannemen. Maar toch kan de scheiding tusschen het 16e- en het 17e-eeuwsche kerkglas niet met de hervorming samenvallen. Immers, in de laatste vier glazen welke in de St. Janskerk werden aangebracht, blijkt de compositie weer geheel overeenkomstig de 16e eeuw te zijn, n.1— een benedengedeelte (zoogenaamde schenkers band) met daarboven een over het geheele glas zich uitstrekkend tafereel. Het betreft hier de schenkingen van de steden Amsterdam, Rotter dam, Leiden en Delft. Het Amsterdamsche glas is vermoedelijk ontwor pen door den bekenden bouwmeester Hendrick 50

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 54