Dit glas is opvallend anders van compositie en techniek dan alle voorgaande glazen. Een groote cirkel, met een middellijn ter breedte van het ge- heele glas, vormt de omlijsting van het historische tafereel, het moment waarop het Hollandsche schip onder een regen van pijlen en brandfakkels de ketting aan flarden vaart die tusschen de ver dedigingstorens van Damiate was gespannen. De overblijvende driehoeken zijn gevuld met krijgs attributen, terwijl boven in het glas een paar alle gorische figuren, schilddragers en engelen het overige glasgedeelte vullen. De geheele voorstelling is in een paar tinten gri saille geschilderd, hier en daar door middel van antiekrood en zilvergeel een weinig opgekleurd, maar zoo spaarzaam dat het glas een fijn kleur loos effect behield. De hervormden zullen tevre den zijn geweest over de oplossing welke Thybaut aan zijn kerkglas heeft gegeven. Dit was echter niet het eerste glas dat na de kerk hervorming in de St. Janskerk geplaatst werd. De Hoogheemraden van Rijnland schonken in 1594 een glas dat werd uitgevoerd door Adriaen Gerritsz de Vrije, een schoonzoon van Wouter Cra- beth. Het geheele glas is gevuld met reeksen wa pens, geflankeerd en overtopt door ornament en allegorische figuren, symmetrisch gerangschikt om de loodrechte middellijn van het glas. Joachim Utewael, een bekend Utrechtsch glas schrijver (1566—1638) vervaardigde een jaar later in samenwerking met Adriaen de Vrije twee glazen geschonken door de Staten van Holland 49 Glasschilders 4

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 53