Dit glas is opvallend anders van compositie en
techniek dan alle voorgaande glazen. Een groote
cirkel, met een middellijn ter breedte van het ge-
heele glas, vormt de omlijsting van het historische
tafereel, het moment waarop het Hollandsche
schip onder een regen van pijlen en brandfakkels
de ketting aan flarden vaart die tusschen de ver
dedigingstorens van Damiate was gespannen. De
overblijvende driehoeken zijn gevuld met krijgs
attributen, terwijl boven in het glas een paar alle
gorische figuren, schilddragers en engelen het
overige glasgedeelte vullen.
De geheele voorstelling is in een paar tinten gri
saille geschilderd, hier en daar door middel van
antiekrood en zilvergeel een weinig opgekleurd,
maar zoo spaarzaam dat het glas een fijn kleur
loos effect behield. De hervormden zullen tevre
den zijn geweest over de oplossing welke Thybaut
aan zijn kerkglas heeft gegeven.
Dit was echter niet het eerste glas dat na de kerk
hervorming in de St. Janskerk geplaatst werd.
De Hoogheemraden van Rijnland schonken in
1594 een glas dat werd uitgevoerd door Adriaen
Gerritsz de Vrije, een schoonzoon van Wouter Cra-
beth. Het geheele glas is gevuld met reeksen wa
pens, geflankeerd en overtopt door ornament en
allegorische figuren, symmetrisch gerangschikt
om de loodrechte middellijn van het glas.
Joachim Utewael, een bekend Utrechtsch glas
schrijver (1566—1638) vervaardigde een jaar
later in samenwerking met Adriaen de Vrije twee
glazen geschonken door de Staten van Holland
49
Glasschilders 4