Een prachtig voorbeeld is het kleine glas in de
Oude Kerk te Amsterdam, door Dirk Crabeth in
1555 geschilderd en voorstellende „Het sterfbed
van Maria". In deze glasschildering hebben de
blauwe glaskleuren een weinig de overhand zoo
dat, van eenigen afstand bezien, het glas tusschen
de grijze kerkmuren als een lichtgevende blauwe
edelsteen fonkelt. Vermoedelijk is dit glas meer
gespaard gebleven voor restauratie-vernieuwin
gen dan de overige nog bestaande glazen uit de
16e eeuw en overtreft daardoor wellicht de an
dere in zuiverheid van kleur. Trouwens, we zijn
hier bij de grootste Nederlandsche glasschrijvers
aangeland, bij
Dirck Pietersz. Crabeth en
Wouter Pietersz Crabeth, beide te Gouda.
Hun vader, Pieter Dirxsz, alias Pieter Crepel,
was eveneens glasschrijver in Gouda. Allerlei
verhalen, dat Pieter Crepel marktveger was en
dat de beide gebroeders angstvallig vakgeheimen
voor elkaar verborgen hielden, zullen wel op fan
tasie berusten. Het tegendeel is te veronderstellen
uit een kerkelijke rekening waaruit blijkt dat de
jongste broer Wouter, die een uitnemend portret-
teekenaar was, in 1552 naar den Haag reisde
om het portret van den Prins van Oranje te tee
kenen ten behoeve van het glas dat door Dirck
werd vervaardigd.
Dirck Crabeth is van de twee broeders de belang
rijkste. Uit verschillende gegevens is komen vast
te staan dat hij in het midden van de 16e eeuw
44