Een prachtig voorbeeld is het kleine glas in de Oude Kerk te Amsterdam, door Dirk Crabeth in 1555 geschilderd en voorstellende „Het sterfbed van Maria". In deze glasschildering hebben de blauwe glaskleuren een weinig de overhand zoo dat, van eenigen afstand bezien, het glas tusschen de grijze kerkmuren als een lichtgevende blauwe edelsteen fonkelt. Vermoedelijk is dit glas meer gespaard gebleven voor restauratie-vernieuwin gen dan de overige nog bestaande glazen uit de 16e eeuw en overtreft daardoor wellicht de an dere in zuiverheid van kleur. Trouwens, we zijn hier bij de grootste Nederlandsche glasschrijvers aangeland, bij Dirck Pietersz. Crabeth en Wouter Pietersz Crabeth, beide te Gouda. Hun vader, Pieter Dirxsz, alias Pieter Crepel, was eveneens glasschrijver in Gouda. Allerlei verhalen, dat Pieter Crepel marktveger was en dat de beide gebroeders angstvallig vakgeheimen voor elkaar verborgen hielden, zullen wel op fan tasie berusten. Het tegendeel is te veronderstellen uit een kerkelijke rekening waaruit blijkt dat de jongste broer Wouter, die een uitnemend portret- teekenaar was, in 1552 naar den Haag reisde om het portret van den Prins van Oranje te tee kenen ten behoeve van het glas dat door Dirck werd vervaardigd. Dirck Crabeth is van de twee broeders de belang rijkste. Uit verschillende gegevens is komen vast te staan dat hij in het midden van de 16e eeuw 44

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 48