met een Bijbelsch tafereel. Het raam is hierdoor
in tweeën gedeeld. Soms zijn schenker en Heilige
op den voorgrond geplaatst, alsof ze bij het ge
beuren tegenwoordig zijn geweest, maar dan nog
blijft het onderste raamgedeelte wapens en op
schriften den schenker betreffende, bevatten.
Aan het einde der 16e eeuw zijn de toestanden op
kerkelijk gebied dusdanig gewijzigd, dat ook het
kerkglas een geheel ander beeld gaat vertoonen.
De kerkhervorming gedoogde geen afbeeldingen
meer van Heiligen en er kwamen geen schenkin
gen meer van geestelijke hoogwaardigheidsbe-
kleeders. Allegorische voorstellingen en heraldi
sche motieven krijgen de plaats, die eerder door
den schenker werd ingenomen, en zelfs het Bij-
belsche tafereel moest soms plaats maken voor
een tafereel uit de geschiedenis van ons vader
land of door een allegorische voorstelling.
Het is jammer dat het niet mogelijk blijkt in dit
boekje een gekleurde afbeelding van een geschil
derd glas uit de 16e eeuw op te nemen. Een juiste
weergave van den kleurengloed zou dit niet te zien
geven, maar het gaf toch een duidelijker beeld
dan een omschrijving.
Heftig gekleurd is het 16e-eeuwsche kerkglas
niet. De middeleeuwsche gewoonte om persona
ges op een achtergrond van kleurig rood of blauw
te plaatsen was voorbij. De achtergrond is nu zelfs
neutraal getint, niet meer „plat", maar behandeld
als een voortzetting van de op het glas afgebeelde
handeling. Soms is dit een perspectivisch interieur,
soms een landschap, afhankelijk van de plaats
42