met een Bijbelsch tafereel. Het raam is hierdoor in tweeën gedeeld. Soms zijn schenker en Heilige op den voorgrond geplaatst, alsof ze bij het ge beuren tegenwoordig zijn geweest, maar dan nog blijft het onderste raamgedeelte wapens en op schriften den schenker betreffende, bevatten. Aan het einde der 16e eeuw zijn de toestanden op kerkelijk gebied dusdanig gewijzigd, dat ook het kerkglas een geheel ander beeld gaat vertoonen. De kerkhervorming gedoogde geen afbeeldingen meer van Heiligen en er kwamen geen schenkin gen meer van geestelijke hoogwaardigheidsbe- kleeders. Allegorische voorstellingen en heraldi sche motieven krijgen de plaats, die eerder door den schenker werd ingenomen, en zelfs het Bij- belsche tafereel moest soms plaats maken voor een tafereel uit de geschiedenis van ons vader land of door een allegorische voorstelling. Het is jammer dat het niet mogelijk blijkt in dit boekje een gekleurde afbeelding van een geschil derd glas uit de 16e eeuw op te nemen. Een juiste weergave van den kleurengloed zou dit niet te zien geven, maar het gaf toch een duidelijker beeld dan een omschrijving. Heftig gekleurd is het 16e-eeuwsche kerkglas niet. De middeleeuwsche gewoonte om persona ges op een achtergrond van kleurig rood of blauw te plaatsen was voorbij. De achtergrond is nu zelfs neutraal getint, niet meer „plat", maar behandeld als een voortzetting van de op het glas afgebeelde handeling. Soms is dit een perspectivisch interieur, soms een landschap, afhankelijk van de plaats 42

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 46