precies geteekend met witte dekverf, zooals op afb. I en VI te zien is. Aan de teekeningen is niets toe te voegen en niets af te nemen; het is volkomen af. Vergelijk daar mee de ontwerpschetsen van Rembrandt voor zijn schilderijen en etsen; waardevolle noteeringen voor hemzelf, maar ongeschikt voor den „vak man" om er, in welke techniek ook, op door te gaan zonder ze te verminken. Deze vroege glasmedaillons waren ongekleurd. Ze werden met grisaille geschilderd, hier en daar door zilvergeel verlevendigd. Het Bijbelsch tafe reel, soms met een tot leering strekkend onder schrift, was een dankbaar en gewild onderwerp. Maar later ook het ambacht, het dagelijksch le ven, uitingen van dankbaarheid en trots op be haalde successen, en natuurlijk het familiewapen (afb. XIX en XX). Aanvankelijk, toen het woonhuis nog een volko men Gothisch karakter vertoonde, zien we de medaillons opgenomen in een streng diagonaal netwerk van loodstrippen, hoogstens omzoomd door een bandje van blokjes kleurglas (fig. 8). De kerkelijke herkomst is als 't ware meegenomen in het woonhuis. Maar soms werden de diagonale strippen vervangen door een geometrisch netwerk van loodbanden, zoodanig ontworpen dat het ge schilderde ornament in het netwerk paste (fig. 10). Natuurlijk onderging glasmedaillon en om ringende versiering in den loop der tijden stijl veranderingen, maar daarop komen we straks terug. 33 Glasschilders 3

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 37