ving voor een teekening op een heel vel papier
gewoonlijk 3.5 stuiver (13)."
Gelukkig zijn er van deze teekeningen nog talrijke
bewaard gebleven en in verschillende musea in
veiligheid gebracht. Bijna zonder uitzondering
zijn dat meesterwerkjes. Een aantal daarvan kun
nen onbetwistbaar aan groote kunstenaars wor
den toegeschreven. Toegeschreven, want hoogst
zelden zijn deze gesigneerd of van een merk voor
zien.
Of zij zelf ook hun teekeningen op glas schilder
den is niet zoo zeker. Sommige nog bestaande
glasmedaillons doen dit wel veronderstellen. De
penseelvoering is zoo meesterlijk, dat het haast
ondenkbaar is met copieerwerk te doen te hebben.
Afb. IV is een foto naar een glasmedaillon (par
ticuliere verzameling te Amsterdam) voorstellen
de „Salomo's gastmaal aan zijn knechten". De
teekening van deze glasschildering, toegeschre
ven aan Jan Swart van Groningen, ca. 1525, be
vindt zich in het Britsch Museum (14). Het ruitje
is meesterlijk geschilderd, en het zou den naam
van Jan Swart zeker geen schade doen wanneer
de uitvoering daarvan ook op zijn naam gesteld
zou worden.
Het is waar, de ontwerp-teekeningen van zulke
glasmedaillons werden zoo nauwkeurig documen
tair geteekend, dat elk lijntje precies kon worden
gecopieerd en de hoogste lichten op het glasrnitje,
meestal in de grijze brandschilderverf gekrast
met een veeren pen, zijn op de teekening even
32