ving voor een teekening op een heel vel papier gewoonlijk 3.5 stuiver (13)." Gelukkig zijn er van deze teekeningen nog talrijke bewaard gebleven en in verschillende musea in veiligheid gebracht. Bijna zonder uitzondering zijn dat meesterwerkjes. Een aantal daarvan kun nen onbetwistbaar aan groote kunstenaars wor den toegeschreven. Toegeschreven, want hoogst zelden zijn deze gesigneerd of van een merk voor zien. Of zij zelf ook hun teekeningen op glas schilder den is niet zoo zeker. Sommige nog bestaande glasmedaillons doen dit wel veronderstellen. De penseelvoering is zoo meesterlijk, dat het haast ondenkbaar is met copieerwerk te doen te hebben. Afb. IV is een foto naar een glasmedaillon (par ticuliere verzameling te Amsterdam) voorstellen de „Salomo's gastmaal aan zijn knechten". De teekening van deze glasschildering, toegeschre ven aan Jan Swart van Groningen, ca. 1525, be vindt zich in het Britsch Museum (14). Het ruitje is meesterlijk geschilderd, en het zou den naam van Jan Swart zeker geen schade doen wanneer de uitvoering daarvan ook op zijn naam gesteld zou worden. Het is waar, de ontwerp-teekeningen van zulke glasmedaillons werden zoo nauwkeurig documen tair geteekend, dat elk lijntje precies kon worden gecopieerd en de hoogste lichten op het glasrnitje, meestal in de grijze brandschilderverf gekrast met een veeren pen, zijn op de teekening even 32

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 36