mende met het merk der Goudsche glasschrijvers Dirck en Wouter Crabeth (10) en met den reeds eerder genoemden Bernardt van Orley (11 en 12). Bij alle vijf glasschrijvers is de hoofdfiguur van hun merk een drietand (fig. 7). Dit kan een ijzeren drietandige vork beduiden welke men op oude prenten ziet afgebeeld om het vuur op te rakelen, maar waarschijnlijker is het een stuk ge reedschap om de met glas belegde ijzeren platen in den reeds gloeiend voorverwarmden oven te schuiven. Voor ditzelfde doel gebruiken wij tegen woordig nog een tweetandige vork, de middelste tand is ingekort en omhooggesmeed om de ijzeren plaat gemakkelijker in den oven te duwen. Uit de benaming glasschrijver moet het ons duidelijk zijn welk een belangrijke plaats de glas- schilder-kleinkunst innam. Glas medaillons werden bij honderden vervaardigd. We zien ze reeds af gebeeld op schilderijen van Rogier van der Weijden in het begin 15e eeuw in de bovenste licht-openin- gen van het kruiskozijn. Het me daillon, of het wapen, is dan om geven door rechthoekige of ruit vormige in lood gevatte ruitjes. De onderste lichtopening werd niet „glasdicht" gemaakt; slechts met een scharnierend luikenstel kon de buitenlucht worden afgesloten (fig. 8). Op deze schilderijen wijst het geheele interieur op welstand. 30 Fig. 8.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 34