zien zijn. Ongehinderd zouden de lelie's onderling en hier of daar aan den schildrand door een lood- strip verbonden kunnen worden, waardoor het blauwe glas uit eenige stukken kon bestaan. De werkteekening het zoogenaamde carton maken wij op papier in plaats van op een houten schot. Dit papier wordt met een dubbel mesje precies op het hart van de loodteekening tot cha- blonen gesneden. De twee mesjes staan zoo ver uit elkaar als de dikte van de loodkern. Wanneer nu langs de chablonen het glas met een glassnijdia- mant wordt gesneden, dan moeten een reeks ge sneden glaasjes met een reeks loodkernen precies op maat en in den juisten vorm blijven. Snij-ijzer en gruizel-ijzer zijn sinds het einde der 15e eeuw vervangen door de snij-diamant. Waar echter een te diepe uitsnijding in een glasschijf moet worden aangebracht, komt nu een gruizel- tang te hulp om het overtollige glas tot de snij-lijn weg te knabbelen. De natuurlijke breukvorm van glas is een sterk gespannen weinig gebogen lijn. Zie maar wat een prachtige ster „buurman's Jantje" in de ruit heeft gegooid. Elke vorm die daarvan afwijkt is slechts met de grootste vaardigheid en voorzichtigheid te verkrijgen. Naast elkaar passend, als een legkaart, werd de teekening op het tafelblad geheel bedekt met glas schijfjes in de voorgeschreven vorm en kleur. Vervolgens werden de contouren, ornamenten en details met brandschilderverf grisailleop 18

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 22