opdrachten toegewezen te krijgen, waardoor hij zijn arbeidsveld in Duitschland zocht en vond. Hij heeft in Hagen, Düsseldorf en München ge werkt en les gegeven; prachtige glasramen ge maakt en een belangrijke invloed gehad op de glasschilderkunst in Duitschland. Werk van zijn hand is o.a. een glas in het station te Hagen (Duitschland) Afb. D en een serie glazen in de Driekoningenkerk te Neuss (Duitschland) 1910— 1911. W. A. van Konijnenburg (1868—1943) hebben we eveneens leeren kennen als een groot kunstenaar met een aangeboren liefde en talent voor de toegepaste kunst. Hij heeft de ontwerpen gemaakt voor prachtige glazen. Van Konijnenburg schilderde de glazen niet zelf, maar liet zijn ont werpen door andere kunstenaars uitvoeren. Zijn glasontwerpen zijn weer geheel anders van structuur dan die van de hiervoor genoemde kun stenaars. Zijn figuren zijn vorstelijk voornaam geteekend en in het glas samengesteld door een groot aantal kleine, nagenoeg rechtlijnig gevorm de, schijfjes van kleurglas, wat gelegenheid bood het geheele raam tot een prachtig kleurig tapijt te componeeren. Zijn glasramen bevinden zich in Delft o.a.: 1927 Wilhelminaraam in de Nieuwe Kerk te Delft, Afb. E 1936 De choorramen in de Nieuwe Kerk te Delft. 123

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 127