opdrachten toegewezen te krijgen, waardoor hij
zijn arbeidsveld in Duitschland zocht en vond.
Hij heeft in Hagen, Düsseldorf en München ge
werkt en les gegeven; prachtige glasramen ge
maakt en een belangrijke invloed gehad op de
glasschilderkunst in Duitschland. Werk van zijn
hand is o.a. een glas in het station te Hagen
(Duitschland) Afb. D en een serie glazen in de
Driekoningenkerk te Neuss (Duitschland) 1910—
1911.
W. A. van Konijnenburg (1868—1943)
hebben we eveneens leeren kennen als een groot
kunstenaar met een aangeboren liefde en talent
voor de toegepaste kunst. Hij heeft de ontwerpen
gemaakt voor prachtige glazen. Van Konijnenburg
schilderde de glazen niet zelf, maar liet zijn ont
werpen door andere kunstenaars uitvoeren.
Zijn glasontwerpen zijn weer geheel anders van
structuur dan die van de hiervoor genoemde kun
stenaars. Zijn figuren zijn vorstelijk voornaam
geteekend en in het glas samengesteld door een
groot aantal kleine, nagenoeg rechtlijnig gevorm
de, schijfjes van kleurglas, wat gelegenheid bood
het geheele raam tot een prachtig kleurig tapijt te
componeeren. Zijn glasramen bevinden zich in
Delft o.a.:
1927 Wilhelminaraam in de Nieuwe Kerk te
Delft, Afb. E
1936 De choorramen in de Nieuwe Kerk te
Delft.
123