HOOFDSTUK I
MATERIAAL EN TECHNIEK
Alvorens iets te vertellen over onze Nederland-
sche glasschilders en hun arbeid is het onvermij
delijk het beginpunt ver buiten onze grenzen te
zoeken. We zijn zelfs niet in het bezit van eenig
belangrijk voorbeeld van de oudste glasschilder
kunst. In het voormalig museum „van Stolk" te
Haarlem waren een aantal prachtige glasschilde
ringen uit de Xlle, XHIe, XlVe en XVe eeuw,
welke helaas naar het buitenland zijn verkocht
toen dit belangrijke museum liquideerde. (Zie
Catalogue Musée van Stolk, Harlem 1912 no.
335-854.)
De oudste glazen uit dit verdwenen museum wa
ren uit Frankrijk afkomstig en leverden het bewijs
dat deze prachtige techniek bij onze Zuidelijke
buren reeds in volle glorie toepassing had gevon
den voordat de beoefening daarvan in ons land
mogelijk was.
Het belangrijkste materiaal, „liet glas", werd
voor dit doel niet hier gemaakt en dat wordt het
tot heden nog niet, althans niet als tak van in
dustrie, mits we de voormalige Zuidelijke Neder
landen buiten beschouwing laten, want in België
is juist een bloeiende glas-industrie. In ons zuide
lijkste landpuntje kan dus ook in den vroegsten
tijd glas zijn gefabriceerd.
7