particulier bezit bevindt. Dit zou echter veel te
omvangrijk worden voor dit boekje. Toch zullen
die cijfers min of meer weerspiegelen hoe door
maatschappelijke-, politieke-, of kerkelijke om
standigheden het kunstleven in de verschillende
deelen van ons land zich uitéénloopend ontwik
kelde.
Het waren dan ook bevoorrechte omstandigheden,
dat in Friesland tusschen de jaren 1717 en 1790
een groot aantal glazen in verschillende kerken
werden geschonken, waarvan er nog 43 bestaan.
Bijna al deze glazen werden geschilderd door
Ype Staak uit Sneek, soms met medewerking van
zijn broer Jurjen Staak (fig. 18). Alleen de vier
glazen in de Hervormde kerk te Akkrum staan
op naam van de gebroeders Thomas en Tjalling
Gonggrijp, eveneens te Sneek (fig. 19).
Het werk, van deze twee ateliers afkomstig, is
volkomen gelijksoortig. Een wapenglas in Scher-
penzeel, gesigneerd door Ype Staak, vertoont
hetzelfde rococo-ornament om de wapenschilden,
dezelfde kronen met opgestapelde paarlen en de
zelfde rococo-cartouches onder de wapens, als het
wapenglas van de Gebroeders Gonggrijp in Ak
krum, van welke glazen gesigneerde teekeningen
bewaard worden in het Friesch Museum te
Leeuwarden.
Een teekening, door de Gebroeders Gonggrijp
ontworpen voor het glas van Prins Willem V,
bestemd voor de kerk in Pingjum, is volkomen
gelijk aan het nog bestaande Prinsenglas in Ak
krum. Het is alsof het hen aan moed ontbrak
112