particulier bezit bevindt. Dit zou echter veel te omvangrijk worden voor dit boekje. Toch zullen die cijfers min of meer weerspiegelen hoe door maatschappelijke-, politieke-, of kerkelijke om standigheden het kunstleven in de verschillende deelen van ons land zich uitéénloopend ontwik kelde. Het waren dan ook bevoorrechte omstandigheden, dat in Friesland tusschen de jaren 1717 en 1790 een groot aantal glazen in verschillende kerken werden geschonken, waarvan er nog 43 bestaan. Bijna al deze glazen werden geschilderd door Ype Staak uit Sneek, soms met medewerking van zijn broer Jurjen Staak (fig. 18). Alleen de vier glazen in de Hervormde kerk te Akkrum staan op naam van de gebroeders Thomas en Tjalling Gonggrijp, eveneens te Sneek (fig. 19). Het werk, van deze twee ateliers afkomstig, is volkomen gelijksoortig. Een wapenglas in Scher- penzeel, gesigneerd door Ype Staak, vertoont hetzelfde rococo-ornament om de wapenschilden, dezelfde kronen met opgestapelde paarlen en de zelfde rococo-cartouches onder de wapens, als het wapenglas van de Gebroeders Gonggrijp in Ak krum, van welke glazen gesigneerde teekeningen bewaard worden in het Friesch Museum te Leeuwarden. Een teekening, door de Gebroeders Gonggrijp ontworpen voor het glas van Prins Willem V, bestemd voor de kerk in Pingjum, is volkomen gelijk aan het nog bestaande Prinsenglas in Ak krum. Het is alsof het hen aan moed ontbrak 112

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1947 | | pagina 116