Blijkens de onderschriften zijn dit schenkingen
van Heeren Kerkvoogden. Het hoofdmotief van
drie dezer glazen wordt gevormd door een fami
liewapen, terwijl in het vierde glas een projec-
tivische afbeelding van het kerkgebouw is opge
nomen. Al deze glazen hebben in het bovenste
toogvormige paneel een zwaar en grof geschilder
de baldakijn, van waaruit rechts en links een niet
minder zwaar gordijn neerhangt met franjes en
kwasten langs de beide zijkanten van het raam.
Evenzoo zijn de onderste paneelen van deze vier
glazen geschilderd naar één en dezelfde teeke-
ning. In dit geval een cartouche, rommelig en ver
ward geteekend, waarbinnen een opschrift den
schenker betreffende is geplaatst.
Rechts en links is deze cartouche geflankeerd
door zittende leeuwen, houdende en beschermen
de de tal van attributen als de weegschaal (Ge
rechtigheid), de handspiegel (Zelfkennis?),scep
ter (wereldlijke macht), bliksemstralen (Godde
lijke macht), gebundelde pijlen (eendracht), een
vrijheidshoed, een lans, een gezegeld boek, een
esculaapstaf enz.
Dit alles is even grof geschilderd en even gebrek
kig van techniek als het reeds eerder besproken
bovenste gedeelte van deze glazen.
Dat de ornamenten groot van schaal en zwaar
geschilderd zijn, behoeft niet als een nadeel te
worden beschouwd, daar een kerkglas als regel
van een grooten afstand gezien dient te worden,
maar de techniek en vooral de deugdelijkheid
demonstreeren in dit geval duidelijk hoe hopeloos
109