Het beeld behoeft ook niet eens sprookjesachtig te wezen om te kunnen genieten van wintersch effect. Zie maar de brug over de Prinsengracht bij de Brouwers gracht op een dag in Februari, als de winter feitelijk voor bij is. (Afb. 53). Op die kentering spreken de menschen van druilerig weer. Maar blijft dan de Amsterdamsche sfeer niet diaphaan! Er behoort fijnere ontwikkeling toe om die subtiele schoonheid ervan te genieten. De fijne be- OBUSs lijning der brug en haar onderdeelen door een dun laagje sneeuw is te teer om in werkelijkheid door iedereen te worden opgemerkt. Wordt het opgediend op een plaatje, daii komt het nadrukkelijk onder de oogen. Dat is ook de taak der schilders. Waarin onderscheiden zich nu b.v. een Leidsche-, een Utrechtsche brug van de Amsterdamsche? De Leidsche brug (Afb. 54 en 55) mist het soepele, zij glooit niet, zij stoot door haar gebrokenheid van lijn. Iedere overgang is hoekig. Dit geeft haar een bijzonder te waardeeren karakter, al is mij persoonlijk de soepel heid liever. Bovendien ligt de brug hooger boven het wa ter, daar ook de kade hooger boven het water ligt. Hier raken wij het belangrijkste punt in het stadsplan: het profiel van gracht of straat. Om bij de gracht te blijven, haar profiel heeft allereerst te maken met de aangenomen hoogte der bestrating boven het water. Ligt zij te hoog, dan gaat het verband met het water verloren, ligt zij te laag 87 Fig. 13

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 98