met hunne verbindingsgrachtjes het eigenlijke stadsplan, zijn de straten bijzaak. Waarom hebben onze steden grachten? Laat ik het hier nog eens zeggen: Holland was eertijds meer water, dan land. Langzamerhand werd het water door dijken bedwon gen, daarna ingepolderd. Zelfs nu nog zijn er veel meren, maar vooral is het land doorsneden door groote en kleine vaarten. Zij lokten tot bevaren, zij maakten den Hollander tot schipper. De opkomst van Holland ligt dan ook in de binnenscheepvaart. Later gingen de Hollanders het zeegat uit, gingen op de groote vaart. Dit bracht Holland tot bloei. Een groot deel der Hollanders bleef echter binnenschip pers. Door het overwegend verkeer te water, waren grach ten in hun stadjes noodzakelijk. Amsterdam. Venetië van het Noorden! Met recht. Venetië mag een eilandenstad zijn, Amsterdam is dit nog meer. 't Is treffend wat Constantijn Huygens in zijn stededicht „Amsterdam" zegt: „Tweemaal Venetiën, waer's 't ende van uw wallen? Hebt gij U wel eens waar gemaakt uit hoeveel eilanden Amsterdam bestaat? Welgeteld zijn het er 90 stuks. Het aantal bruggen is daaraan evenredig: 400 stuks. Geen stad ter wereld bezit er zooveel. Mag deze opsom ming dor zijn, de compositie dezer elementen, met de andere elementen van het stadsplan, vormt het heerlijkste beeld, dat er bestaat. Geeft gij er u rekenschap van, als gij door de stad loopt? Indien uw aandacht er eenmaal op is gevestigd, valt gij van de eene bewondering in de andere; 't zijn levende schilderijen; telkens ontwaart gij een schoonere. Welke te kiezen? Laat ik de Reguliersgracht bij de Heerengracht nemen. (Fig. 49). Rust en bekoring gaan er van dit stadsbeeld uit. Uit welk een eenvoud is het geboren. De architectonische begrenzing van het water, de kade, glooit op, kromt zich, welft zich over Hij meent: „burgwallen", „grachten". 83

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 94