ter controle, doch geeft nooit een synthetisch resultaat.
Hij, die de grammatica uiterst nauwkeurig kent, is daarom
nog geen redenaar, schrijver of dichter.
Om bij de wipbrug de lichtheid van het voorste gedeelte
der balans goed te doen uitkomen, werden de uiteinden
der priemen niet verbondenachter, bij de ballastkist „de
broek" werden wel eens volle schoren aangebracht.
Door een dergelijke afgewogen samenstel werd de juiste
tegenstelling tusschen het bewegelijke karakter der balans
eenerzijds en de stabiele natuur der hamei anderzijds be
reikt.
Bij de eerste ijzeren ophaalbruggen, welke nog niet veel
grooter waren dan de oude houten, werden tusschen de
priemen veel verstijvingen en daarenboven nog windver
handen aangebracht, een wirwar van ijzeren staven. De
vorm een halve cirkel der schoren ter versterking van
het hameijuk kreeg een vermagering door dunne, gebogen
ijzeren stangen, waartusschen als versiering strippen waren
gebogen.
De oorspronkelijke hameipoort omlijst een stadsbeeld,
geeft er waarde aan, zooals een goed gekozen lijst het
schilderij tot zijn recht doet komen. Het komt niet alleen
op de lijst als zoodanig aan, de waarde van het geheel
hangt af van de verhoudingen welke het schilderij door
de lijst verkrijgt. Zoo is het ook met de hameipoort. Haar
breedte was berekend op het doorlaten van één voertuig;
3 tot 4 m mat zij. Bij een hoogte van 4 tot 5 m werd een
goede verhouding verkregen.
Hoe is dit nu bij de hedendaagsche brug. Om te voldoen
aan de eischen van het hedendaagsche verkeer wordt de
brug zeer breed. Dubbel tramspoor in het midden, daar
naast aan iedere zijde voldoende breedte voor een voertuig
en een fietser en dan de trottoirs, brengt de geheele breedte
op 20—25 m. Gaat dus de maat tusschen de hameistijlen
69