waartoe onder groote bruggen een aan rails hangende inspectiewagen is aangebracht. Als de brug goed verzorgd in de menie staat, komt de vraag: welke kleur zal zij krijgen? Een hedendaagsche verf, welke goed op ijzer hecht, de zonnewarmte afweert en door haar kleur karakteristiek bij het ijzer past, is de „aluminium"verf. De donkerste tint lijkt mij het meest voor toepassing in aanmerking te komen. Zij is een neu trale kleur, evenals de veel toegepaste groen-grijze "kleur. Ver„zinken" is ook een goed roestwerend middel. De oude houten bruggen waren niet altijd gebroken-wit geschilderd. Uit beschrijvingen van Amsterdam weten wij, dat zij rood en ook blauw geverfd waren. Wij hadden een „Roode brug", later „Doelenbrug" gehee- ten, daar waar zij over het Rokin bij de Nieuwe Doelen straat ligt. Die oude houten „Roode-brug" werd in 1633 vervangen door een steenen brug met zeven bogen. De Roode-brug was rood geschilderd. Die kleur lijkt ons eigenaardig voor een brug. In den Oud-Hollandschen tijd was dit echter een veelgeliefde kleur. In de boerenhuizen b.v. in het Gooi treffen wij nu nog deze kleur aan. Het is geen felrood, geen vermiljoen of Engelsch rood, maar het teruggehouden rood der „Doodekop", een kleur, die voor den binnenkant der luiken werd gebruikt en ook zulk een belangrijk aandeel heeft in de kleurencompo- sitie der schilderijen uit onze glorierijke Oud-Hollandsche School. Blauw geschilderd was de „Blauw-brug". Bij den uitleg van 1601 werd zij voor de Amstelstraat over den Amstel geslagen. Deze ongeveer 100 m lange brug met 13 door- vaartgaten in het midden een wipbrug was ge heel blauw! Het is niet voor te stellen! Alweer, ook dit was in dien tijd een veelgeliefde kleur. Het is geen hemelsblauw, ook geen trapleer- of mangelbakjesblauw, doch een toon van groen-grijs-blauw, welke ik zoo dik wijls bij het restaureeren van Noord-Hollandsche kerken op de trekbalken en het houten gewelf heb zien te voor- 148

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 167