bruikt. Zij hadden evengoed hun vee er over kunnen drij ven, doch dit was blijkbaar meer waard dan de oude vrouwen. Waartoe oeconomie al voert! Had Waddell ons Indië gekend, dan zou hij zeker ook heb ben gewezen op de merkwaardige technische constructie in bamboe der brug bij Wonosobo in de Residentie Kedoe op Java. (Afb. 44).' Groote 'verkeersbruggen van het type „hangbrug" kunnen de bewegelijkheid niet hebben. Het doorzakken onder de belasting wordt tegengegaan door de rijbaan uit verstij vingsliggers te construeeren, welke den last over eenige ophangkabels verdeelen en bierdoor dus medewerken om het gewicht naar den eigenlijken draagkabel over te bren gen. Karakteristiek voor de hangbrug zijn de zware hooge bameipoorten, waarover de kabels loopen om naar bene den gaand stevig in zeer sterke landboofden te worden verankerd. Zoo wordt een der meest luchtige onder de brug- typen verkregen, eenvoudig, fraai van lijn en monumen taal. Haar lichtheid-is een belangrijke factor. Zij is goed- kooper, daar haar constructie ongeveer de helft van het materiaal eischt van dat van een boogbrug, doch deze goedkoopte treedt pas op bij zeer groote overspanningen. De constructie van een balk- of van een boogbrug wordt zeer zwaar bij een overspanning van meer dan 100 m. Het eigen gewicht der hoeveelheid benoodigd materiaal gaat het gewicht van het verkeer op de rijbaan te boven. Dan dient de hangbrug zich aan als betere oplossing. Al haar goede eigenschappen worden U duidelijk bij het beschou wen van bijgaand ontwerp van een hangbrug over de Maas bij Rotterdam van Dr. Ir. J. Emmen. (Afb. 85). De opritten zijn hierbij met het oog op het winnen van ruimte als torenopritten ontworpen, waarin de weg spi raalsgewijs omhoog gaat. Dit ontwerp is niet uitgevoerd, omdat de tunnelverbinding is verkozen. Een andere groote hangbrug kan ik U niet laten zien, want wij hebben er geen in ons land. Frankrijk is het land der hangbruggen. 138

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 155