Spanningen van ruim 500 m b.v. die van de in 1931 gebouwde brug bij Sydney in Australië is 530 m en zelfs de „Golden Gate"brug bij San Francisco leveren het bewijs. Lichtheid is een belangrijke factor bij het con- strueeren van een brug. Ieder kg materiaal kost geld. Als dus met 1 kg staal veel meer nuttig effect kan worden bereikt dan met 1 kg ijzer, dan zal eenzelfde constructie uitgevoerd in staal van minder zware afmetingen zijn, dan een uitgevoerd in ijzer. Voor het bereiken van steeds groo- tere overspahningen speelt het eigen gewicht der b,rug een groote rol. De houten bruggen werden eeuwen lang gebouwd door Mr timmerlieden. Niet iedere timmerman was daartoe in staat; er behoorde technisch instinct toe en grondige am bachtelijke kennis om bruggen met zeer groote spanningen te bouwen. Hun constructies zijn de voorloopers geweest der latere ijzerenbruggen-techniek. Bij de bespreking der „grootere balkbruggen" heb ik er al iets van verteld. Hier wil ik op den technischen kant dieper ingaan, het grondidee van iedere brug uitleggen. Bij een eenvoudige balkbrug worden de landhoofden in de taal der statica „steunpunten", de hoofdbalken „lig gers" genoemd. Er wordt dus gesproken van: ligger op steunpunten. Als gij wel eens hebt gekeken naar de ver bouwing van een winkelpui, zult gij een ijzeren balk op de twee steenen dammen hebben zien liggen; vroeger was deze puibalk van eikenhout. Dit is een ligger op twee steunpunten, waarop de drukkrachten loodrecht werken. De gevel, welke er op rust, draagt gelijkmatig op dien balk. De last beweegt zich niet. In de statica heet dit: ligger met gelijkmatig verdeelde belasting. Bij een brug is dit niet het geval. Een zware vrachtauto begint op het eene steunpunt te rijden en belast op elkaar volgend ieder punt der brug. Dit brengt spanningen in de brug, spanningen die zich steeds wijzigen. Konden wij deze met het oog waarnemen, dan zouden wij de brug in een licht golvende beweging zien. Hoe zwaarder de last, 127

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 142