schen ingenieur ontworpen spoorbrug over den Moerdijk daartegen af. Zij is 1300 m lang met spanningen van 100 m. (Afb. 78). De uitvoering was in handen van Hollanders, n.1. de „Am- sterdamsche machinefabriek", een fabriek van internatio nale reputatie. „Werkspoor" is eruit gegroeid. Gegoten ijzer, dat was het materiaal, waarin de eerste bruggen werden uitgevoerd. Smeedijzer kende men al dui- zende jaren. B.v, de Kettingbrug bij King-tung in China met 150 m spanning, uit 65 n. Chr.; de hangbrug over de Tsang-Po in Tibet, waarvan de ijzeren (bronzen?) kettin gen, sinds zij in de 15de eeuw zijn aangebracht, niet zijn vernieuwd. Wij zijn gewend de 19de eeuw de eeuw van het ijzer te noemen, meenen, dat pas na de uitvinding der stoommachine door James Watt in 1769 en die der loco motief door George Stephenson in 1829, de techniek zich ook ging uiten in geheel ijzeren bruggen. Merkwaardiger wijze werd reeds in 1776 de eerste gegoten ijzeren brug door Abraham Durby, volgens ontwerp van Pritsbord in 1773, over de rivier de Severn bij Coalbrookdale in Enge land gebouwd, met een spanning van 32 m. Gegoten ijzer kon voor niet te zwaar belaste bruggen met niet te groote overspanning voldoen. Gietijzer kan namelijk wel „druk" doch geen „trek" opnemen. Daaruit kan het feit worden verklaard, dat de vorm der gietijzeren bruggen geïnspi reerd bleef op het type: natuursteenen brug met vlakken boog, daarentegen bij het toepassen van vloeiijzer, dat zoowel „druk" als „trek" opneemt, van de constructie dei- houten brug werd uitgegaan. Toen, inplaats van gietijzer naar bruikbaarder materiaal werd gezocht, vond men omstreeks 1830 de walstechniek. Deze techniek maakte het ijzer bruikbaarder, doch de in 1860 gevonden methode vloeiijzer te vervaardigen ver drong het geheel en al. Ten slotte heeft het kunnen produceeren van staal de mogelijkheid geopend lichtere dus grootere overspannin gen te kunnen maken. Ir Waddell stelt de grens op 950 m. 126

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 141