breidde zich hoe langer hoe meer uit. Deze uitbreiding was het gevolg van het verlangen goederen vlugger te vervoe ren. Hand in hand met den snellen groei van het spoor wegnet ging de ontwikkeling van den bruggenbouw. Wat vroeger eeuwen eischte, geschiedde nu in decenniën. Ook het rollend materiaal werd steeds sterker. Vergelijken wij in het Spoorweg-Museum de eerste locomotief „D'Arend" uit 1839 met de „Jumbo" van nu, dan is het David en Goliath. Zoo'n reus kan heel wat langere en zwaardere treinen trekken, met het gevolg, dat de spoorbrug door de belangrijke vermeerdering van den last, sterker moet worden. Een enkel cijfer. De asbelasting der locomotief is van 11000 lbs in 1835 gestegen tot 65000 lbs in 1925; de locomotief zelf van 22000 lbs tot 616000 lbs, zonder tender, met tender 840000 lbs. Een lbs is een Engelsch pond (0.453 kg). In betrekkelijk korten tijd werden dientengevolge vele bruggen,vernieuwd. Nieuwe typen werden ontworpen, ge bouwd en verbeterd; een ware bruggencultus ontstond. De geschiedenis hiervan na te gaan eischt, harer waardig te zijn, een uitvoerige behandeling. Edoch zij zou te tech nisch worden en dit boekje te uitgebreid maken. Niet alleen waren de spoorbruggen, welke berekend moes ten zijn op de steeds zwaarder wordende belasting, ook de tramwegen en geheel het vrachtwagenverkeer vooral toen de auto haar intrede deed eischten zwaarder geconstru eerde bruggen. Heel wat mooie oude bruggen zijn daaraan ten offer gevallen. Ik wil niet onredelijk zijn. Die mooie oude bruggen waren het resultaat van een eeuwenlange ambachtelijke cultuur. De ontwikkeling der hedendaagscbe ijzeren en stalen bruggen daarentegen loopt pas hoogstens over een eeuw. Van cultuur kan nog geen sprake zijn; zij is pas in haar meisjesjaren. Er zijn teekenen, dat zij den vol wassen leeftijd gaat bereiken. Een mensch van een en twin tig jaar is er echter nog niet, al is hij dan meerderjarig. Pas op dertigjarigen leeftijd staat een mensch, geheel zichzelf beheerschend, gereed zijn werk goed te kunnen doen. 124

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 139