DE H EDEND AAGSCHE AMSTERDAM- SCHE BRUG Amsterdam heeft op het gebied van hedendaagsche brug gen voorbeeldig gewerkt. Ik wees reeds op de in 1921 gebouwde, groote ijzeren op haalbrug over het Noord-Hollandsch Kanaal (blz. 48). In 1913 stelde de toenmalige Directeur van Publieke Wer ken, de heer Bos, als architect-adviseur J. M. van der Mey aan, een alleszins bekwaam man. Van zijn hand is het eerste, hedendaagsche brugontwerp voor een nieuwe brug over de Heerengracht in de Vijzelstraat. (Fig. 16). Deze balkbrug in 1928 gebouwd, steekt gunstig af tegen de, tot balkbruggen verbouwde oude bruggen, zooals o.a. die over de Binnenwatersloot te Delft, de Nieuwesteegbrug te Leiden, de brug over den O.Z. Voorburgwal in het Oude- kerksplein te Amsterdam, bruggen met gietijzeren vullin gen; verder verbouwde oude als de Jeroensbrug te Leiden en andere ontelbare, waarbij het baksteenen verwulfsel is afgebroken en op de overgebleven, loodrecht staande landhoofden botweg ijzeren balken zijn gelegd. Al zijn de elementen: landhoofd en ijzeren balken, waar mede de balkbruggen zijn gebouwd, gelijk, toch maakt het een groot verschil hoe de vormgeving is. Dit onderscheid is het beste te leeren kennen door het goed bekijken der afbeeldingen, beter dan een beschrijving dit doet. Het on derscheid tusschen goed en niet goed ligt het meest in de detailleering, vooral die der brughoofden. Bij de eerste door Van der Mey ontworpen brug zijn de landhoofden opgetrokken als dichte baksteenen balustraden, waaronder een verwulfsel is geslagen. Tusschen de balustraden is over de breedte der middenoverspanning een gesmeed ijzeren leuning gespannen. Het ontwerp is niet zoo uitgevoerd. Wel is dit het geval bij de even daarna door hem ontwor pen brug over den Binnenkant in de Bantammerstraat. (Afb. 74). De Dienst van Publieke Werken is gelukkig niet op dien weg doorgegaan. Bij het eene geval is het 117

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 132