de „Vliet" afzien. Hoe getroost worden wij dan door het
gezicht op en den doorkijk onder den boog der zich spits
welvende „Molensteeg"brug, een super-Leidsche brug. Zij
ligt in de „Molensteeg", een straatje met zoo goed als geen
rij-verkeer. Was dit wel het geval, dan zou ik voor haar
leven vreezenniet omdat zij hoog is, maar omdat zij spits
is, in het midden een rug heeft. Gelukkig hebben de ove
rige wulfbruggen in den lande een verglooiender vorm.
Laat mijn opmerking nooit als motief tot afbreken dienen,
want een der weinige typische stadsgezichten, die Leiden
nog over heeft, zou verloren zijn.
De „Vliet" is een historisch water. Na het ontzet van Lei
den op 3 October 1574 voeren hierover de schuiten van
Boisot met brood en haring de stad in, want de Vliet ver
bindt de Stadsgracht thans Singel met de hoofdgracht
het „Rapenburg". Waar aan de stadsgracht de steenen
vestingmuur stond, loopt nu de hooggelegen Boisotkade,
Om op den Vliet te komen was in den muur een water
poort. Van af de over dien doorgang gaande weergang,
voerden aan weerszijden baksteenen trappen naar de lager
gelegen kaden van den Vliet. Een gedeelte van dezen aan
leg is nog over als een soort brug. De trappen zijn afge
broken; met een steile aarden helling afgeschoten door
een prikkeldraad, valt de Boisotkade af naar de kade van
den Vliet. Een achterbuurtgezicht! Is zulk een belangrijk
punt uit de historie niet waard met meer onderscheiding
te worden behandeld? Dat uit de Leidenaars nog geen stem
heeft weerklonken, die aandringt op een waardiger behan
deling, begrijp ik niet. Deze toestand mag niet bestendigd
blijven. Waarom de gemetselde trappen niet weer aange
bracht? De verminkte brug werd er weer gaaf door, een
typisch stadsgezicht zou weder worden verkregen. Er is
niets tegen en alles voor.
Laten wij onze wandeling voortzetten. Wij gaan een paar
stegen door, steken de „Breestraat" over, dalen de trap
naast het Stadhuis naar het goed gesitueerde Stadhuis
plein, de „Vischmarkt" af. In dit goede stadsgezicht
speelt de brug over de „Nieuwe Rijn" een belangrijke
111