vorm der eerste en den gebroken vorm der laatste. Het eenige wulfbrugje in 's Gravenhage over den „Uitleg" heeft hetzelfde model. Ik zeg: die er nog zijn. Het oude Leiden telde 145 brug gen, 41 houten en 104 steenen. Van de houten is geen een meer over; van de steenen slechts enkele. Ook hier kun nen wij in de vorige eeuw aangebrachte z.g. verbeteringen in gegoten ijzer bewonderen. Aan het eind van het Rapenburg ligt de „Nieuwsteeg- brug". In 1864 werd het noodig geacht deze mooie wulfbrug te moderniseeren, natuurlijk weer door gegoten ijzeren boog- stukken. Is de brug er sterker door geworden? In geenen deele! Zij is alleen bedorven. Even erg is het geval een eindje verder op het Rapenburg. Daar loopt de „Vliet" een historisch waterer in uit. Op de kruising ligt „St. Jeroensbrug", eertijds een zich fraai hoog welvende steenen brug, door wier boog men een schilderachtigen kijk op het grachtje had. Deze brug werd tot balkbrug gemaakt, doch op halfslachtige manier, want slechts de kruin van het gewelf boven de doorvaart- opening werd vervangen door ijzeren balken. Dat is ge daan om de balken zoo kort mogelijk te kunnen nemen. De hoog opglooiende opritten zijn echter blijven bestaan. Als om werkelijk dringende redenen de oude wulfbrug moet verdwijnen, dan is het gerechtvaardigd de geheele brug af te breken en te trachten een goed ontworpen hedendaagsche brug te bouwen. Om zuinigheidsredenen ons op te schepen met een belachelijke verminking is on toelaatbaar, adviseerende controle noodzakelijk, zooals deze reeds bestaat in de door Gemeentebesturen ingestelde z.g. Schoonheids-Commissies, verder de goed werk ver richtende „Advies-Commissie voor het maken van Uitbrei dingsplannen". Amsterdam heeft dit reeds jaren geleden gevoeld. De Dienst der Publieke Werken heeft zich een aesthetisch adviseur geassumeerd. „Een in architectuur bekwaam adviseur" is een betere naam. Doch laat ons de „St. Jeroensbrug" den rug toekeeren en 110

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 123