DE OVERIGE ST EEN EN W V L F- BRUGGEN IN DEN LANDE {^let opsporen van houten wipbruggen was een treurige zaak. Zal dit ook zoo zijn met de steenen wulfbruggen? Gelukkig niet. De steenen wulfb ruggen schijnen de belasting van het hedendaagsche verkeer nog wat langer te kunnen uithou den. Daarom zijn zij meer gespaard gebleven. Wij vinden ze in vele steden, voornamelijk in de Hollandsche, omdat daar de meeste grachten en grachtjes zijn. Veel modulaties zijn er op het thema gemaakt. Iedere stad heeft bruggen met een eigen karakter, zoodat wij aan de afbeelding van een brug kunnen zeggendie is hier of daar vandaan. Laten wij onzen tocht beginnen. Amsterdam bezochten wij al; wezen op het typische der Leidsche- en Utrechtsche brug, op dat wat hen onder scheidt van de Amsterdamsche. Ook het Delftsche stadsbeeld is te herkennen aan haar brug. Wat bezit die stad een schat aan wulfbrugjes! Op zulke kan Amsterdam niet bogen. Feitelijk zijn Amsterdam en Delft niet met elkaar te vergelijken. Amsterdam is weid- scher van aanleg, de stadsbeelden grootscher. Delft's bezit is intiemer van aard, de stadsbeelden zijn kleiner van schaal. Zij vindt haar weerga niet. Komende van het station gaan wij eerst door het vagevuur de „Binnenwatersloot". Als wij ons voorstellen hoe dit grachtje is geweest, stijgt ergernis op; het is hedendaagsch banaal geworden. Het gezicht op de „Haverbrug" doet er het hare toe. Hier is een oud baksteenen wulf brugje vol gens het inzicht der vorige eeuw verhanselt. Ijzer moest er aan worden toegepast, doch daar men de booglijn van het oude verwulfsel meende te moeten behouden, bracht men aan beide kanten gegoten ijzeren bogen met opengewerkte hoeken aan. Daar, waar zij tegen de afgehakte baksteenen 107

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 120