niet zoozeer op een Amsterdamsche brug. Het afwijkende lag hierin: zij had 5 openingen; daaronder waren er hooge rechtstanden onder de halve cirkels; zij was afge dekt door twee rechte lijnen, die elkaar dus puntig ont moetten. Deze voor Amsterdam zoo typische brug heeft het veld moeten ruimen voor een met ijzeren balken ver bouwde brug. Weer is een Amsterdamsch stadsgezicht ver knoeid. Laten wij nu eens de Reguliersgracht vanaf de Heeren gracht afwandelen in de richting van de Prinsengracht, dan zullen de opeenvolgende bruggen-complexen ons heel wat leeren, ons de waarde der oude bruggen doen inzien. Het zijn er drie, onderling zeer verschillend. Brug over de Heerengracht Eenbogig is zij. (Afb. 58). Welk een grootsch gebaar maakt deze brug door haar zware landhoofd, door de ver schietende lijn van haar dekband! Het decor der boomen doet die machtige lijn nog beter uitkomen. Een schip vol tooit het beeld, brengt er het dagelijksch leven in. Lijken de huizen nietig, het schip is van dezelfde schaal als die der brug. Zijn vormen, door eeuwenlange praktijk ge groeid, zijn zóó rationeel, als een aanhanger van het „Nieuwe bouwen" zelfs niet in zijn droomen kan phanta- seeren. Zulke vormen zijn ook niet te ontwerpen; zonder vooropzet ontstaan zij. Zij zijn als gereedschap; vormen waaraan niets is toe-, niets is af te doen. Zoo is het ook met de brug. Brug over de Keizersgracht Van hetzelfde karakter, opgebouwd uit dezelfde elemen ten, maakt zij toch een anderen indruk. Dit komt doordat zij driebogig, dus opener is. Bijgaand beeld, genomen op een zomerschen dag tegen het vallen van den avond, geeft ons serene rust, stilt de zenuwen. Bewonderenswaardig is de gaafheid van dit bruggencomplex. (Afb. 59). 89

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 100