Afb. 10. DEMPEN VAN GRACHTEN Toen de waterleiding in gebruik kwam en het water gebruik toenam, spoelden alle rioolstoffen naar de grachten die daardoor onwelriekend werden. In den aanvang wist men daarop geen anderen raad dan de gracht te dempen en in de aanplemping een riool te maken. Daarbij kwam dan veelal de vermeende nood zakelijkheid wegens verkeer, marktplein of iets van dien aard. Tallooze grachten zijn op deze wijze teloor ge gaan. De afbeelding toont een der laatste gevallen, de Singelgracht te Purmerend die in 1930 gedempt werd. Eerst sedert enkele jaren is men gaan begrijpen dat de riolen in de kaden kunnen komen en dat de grachten aesthetische waarde hebben en ook economische waarde wegens de laad- en loskaden. Daardoor kon in 1940 de Bakenessergracht te Haarlem behouden blijven en van gemeentewege een ontwerp gemaakt worden voor de herstelling. Afb. 11. GRACHTEN EN WERKVERSCHAFFING In tijden van tegenspoed komt de werkloosheid en de werkverschaffing en het zoeken naar werkverschaf fingsobjecten. Dan is 't eerste waar naar gegrepen wordt: grondwerk. Want de werkloozen zijn in den regel geen ambachtslieden doch „ongeschoolden". Om dat het gemakkelijker en minder vermoeiend is grond of zand in een gat te storten dan het eruit te halen en naar boven te brengen, is een geschikt werkverschaf fingsobject een gracht die gedempt mag worden. Zoo werd in 1935 in Schagen de eenige gracht die er was in werkverschaffing gedempt. Maar 't kan ook anders. In 1938 werd in Barsingerhorn de gracht in werkver schaffing uitgediept en gereinigd. Het beste voorbeeld gaf Alkmaar waar in 1938 de gracht in de stad ge naamd de Mient werd „gerestaureerd" met nieuwe kademuren en uitgediepte gracht. 86

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 88