verlieten en hiervan in ons land een 100.000 dezer réfugiés successievelijk zijn binnengekomen. Onder hen waren verscheidene kunstenaars en kunstam bachtslieden, waarvan de belangrijkste was de bouwmeester en graveur Daniël Marot (1661 1752). Omstreeks 1686 in ons land gekomen, kreeg hij spoedig door Willem III en zijn omgeving werk, zoodat zijn invloed op onze bouw- en binnenhuis kunst sinds 1700 algemeen merkbaar wordt. Bij hen die op een breede beschaving aanspraak wilden maken vindt de Fransche taal ingang. Er worden „salons" opgericht, waar vreemdelingen met Nederlanders omgaan, zelfs zoo, dat wanneer in 1672 Lodewijk XIV ons land met zijn leger bin nenvalt, een aantal landgenooten de Franschen niet ontloopen. Langzamerhand worden Fransche tijd schriften uitgegeven o.m. in 1684 „Nouvelles de la République des lettres"; in 1687: „Histoire des ouvrages des savants", bovendien de invloed van het tooneel we denken aan de scheppingen van Molière zijn evenzeer na te wijzen. Al deze dingen toonen duidelijk aan dat de Fran sche geest triomfantelijk werd binnengehaald ten koste van ons eigen nationaal bewustzijn. Zoo wijzigde zich het denken en ontlaadde zich dit in de kunst, wier uitingen'doortrokken worden van de vormen der uit Frankrijk komende barok. Hoewel een directe vertaling van dit woord, waar van zelfs etymologisch weinig vast staat, in het Nederlandsch niet te geven is, heeft men er onder te verstaan een uiting van gevoelswaarden, die be- heerscht worden door een sterke bewogenheid, niet vrij van praal- en pronkzucht. Het stille en eenvoudige der renaissance-vormen 10

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 8