17e eeuw groeit een jong geslacht op te midden der welvaart. Die jongeren gaan vaak voor practische scholing en niet minder voor genoegen naar Frank rijk en Italië, om terugkeerende in het vaderland hun bed geschud te vinden. Zij volgen niet alleen in zaken, doch ook in ambten en waardigheden hun vaders op, zoodat na het midden der 17e eeuw in het eerste stadhouderloos tijdperk een familieregee- ring zich sterker begint af te teekenen. Met de ver heffing van Willem III in 1672 komt wel is waar een andere partij aan het hoofd, maar in wezen bleef de zaak dezelfde. Bovendien werkte de Euro- peesche staatkundige idee, die Willem III nastreefde en den Negenjarigen oorlog als nasleep had, toe spitsing der regentenmacht in de hand. Het geld stapelde zich op en de jongere generatie wilde meer hiervan genieten. Van ver over de grenzen waaide het grootdoen uit Frankrijk over, om bij ons te beklijven. Reeds onder Frederik Hendrik, zoon van Louise de Coligny, kwam een vereering voor de Fransche cultuur, die zich toen reeds uitte in het kunstzinnig leven van zijn directe omgeving. Zoo kregen hier verschillende Fransche kunstenaars op drachten en onder hen was Simon (Jacques) de la Vallée, die in 1634 ontwerpen maakte voor de lust verblijven van den stadhouder. Wel vertrekt hij reeds in 1637, maar de Fransche klassicistische barok heeft hij zeker hier verkondigd in den kring van Constantijn Huygens met zijn vrienden, waarin de schilder en bouwmeester Jacob van Campen (15951657) verkeerde. Tenslotte noemen wij nog het feit dat na de opheffing van het Edict van Nantes in 1685 vele hugenoten om der wille van het geloof Frankrijk 9

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 7