w anneer men Deel I overziet, Valt het op dat het karakteristiek der vormverschijning bij binnenhuis en meubels op het einde der Middeleeuwen voor geheel West-Europa dezelfde is. In het kunstzinnig gebeuren wordt deze periode later met den naam „gothiek" bestempeld. Eerst langzamerhand kristal liseert zich hieruit een meer nationale stijl, die zich ontplooit ten tijde dat ons volk den strijd om de vrijheid tegen Spanje voerde. Wij eindigden toen met te zeggen, dat om het midden der 17e eeuw dit alles zich voltrokken had en de jongere beweging in de binnenhuiskunst, die toen inzette, nog wel niet haar lokaal karakter verloor, doch dat het woord nationaal hiervoor niet meer zou gelden, wijl de in vloed uit den vreemde te sterk werd. Niet moet dit gezocht worden in het zien van werken in of uit den vreemde, doch veeleer in het feit dat de gansche atmosfeer geladen was door een vereering van alles, wat uit Frankrijk kwam, hoever de Neder lander er staatkundig van verwijderd, ja zelfs soms vijandig tegenover stond. EEN WOORD VOORAF Teneinde de stof overzichtelijk te maken, is zij in gedeeld in tijdvakken omvattend de 2e helft der 17e eeuw en de le helft der 18e eeuw. De onderdeelen der omgeving en de groepeering der meubels her halen zich daarbij steeds in dezelfde volgorde. 7

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 5