die blijkbaar op hun am bacht reisden. De profileering wijzigt zich in zoover, dat ze ge- leidelijk fijner wordt. it Het ornament staat meer dan andere versiering on- der invloed van de uit Frankrijk komende ideeen door verspreiding der or- Q^Wfsk J§W ornamentgravures. T ot *i§gg|i^ 1680 zal in Frankrijk Jean Acanthudblad; Lepautre (1618-1682) de Lodewijk xv stijl. meester zijn der zware barok vormen. Van zijn 2000 gravures is een groot deel gewijd aan het ornament, waarbij het klassieke, gekrulde acanthusblad als ran- kenmodel zijn rol speelt. Daarna zal Jean Bérain de O. (16381711) zich doen gelden. Zijn ontwerpen zijn ijler en verfijnder; de acanthusrank is daar vervangen door een speelsch flaneerend bandmotief verbonden met grottesken, arabesken en moresken uit de 16e eeuw. Als derde groote ornamentist verschijnt Daniël Marot. Hij heeft in zijn jeugd voor Bérain gravures gemaakt, en in Holland zelfstandig geworden, getuigt zijn arbeid van een richting die in de verte nog even herinnert aan Lepautre, doch de gracie en het speelsche heeft van Bérain. Na Bérain's dood zal het ornament in Frankrijk tot een schier ongebrei delde fantasterie overgaan in den tijd van den Régence stijl. Eerst om het midden der eeuw zal 59 3. VERSIERING

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 57