vorm ontstaat, waarvan de diamantkop, of het spekstuk de voorganger is. Lijsten, profielen en paneelen worden nu omrand door robbellijstjes ter verfijning der zware onderdeelen. Ten slotte dekt een sterk overstekende kap als kroonlijst het geheel af. Zij wordt in het verloop van de 2e helft der 17e eeuw zwaarder, soms zelfs plomp, zoowel in totaal als in onderdeelen. Bovendien is de onder scheiding van de klassieke kroonlijst in architraaf, fries en afdeklijst minder sprekend en gaat zelfs verloren door een sterk bewogen profileering. Daar bij wordt soms het architraaf als fries versierd met bloem- en bladranken, waartusschen rnensch- en dierfiguren verwerkt zijn. In het laatste derde deel der eeuw wordt het fries gebombeerd of krijgt een ojiefvorm, benevens komt op de hoeken en in het midden zwaar lofwerk in den vorm van leeuwen maskers met bloem- en bladversieringen. Het mid denstuk steekt daarbij vaak boven de afdeklijst uit en heeft veelal een cartouche-motief met wapens of monogrammen. Door dit alles gaat de fijnheid van het ordestelsel verloren en triomfeert de barok in haar gezwollenheid en pathos. Men kan deze kussenkasten nog groepeeren naar gelang van eenige sterk op den voorgrond tredende onderdeelen, en wel: De pilaster~kussenkast of pilasterkast; deze heeft vlakke pilasters op de hoeken en in het midden, welke laatste als „slaglijst" dienst doet, zoodat de naad tusschen de deuren overlapt wordt. De ranken-kussenkast of rankenkast; deze heeft vlakke pilasters die versierd zijn met loodrecht af hangende bloem-, blad- en vruchtenranken of der gelijke trossen. Veelal heeft het architraaf daarbij 38

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 36