beelden van trouw, waakzaamheid en kracht: een hond, een haan en een leeuw. De omlijsting van dezen ingang is omgeven door „grisailles" of „grauwtjes", geschilderde zinnebeeldige voor stellingen. Boven de buitendeur der Burgemees terskamer vindt men nog een groot allegorisch doek van de hand van Ferreris; de „grisail les" in de Witte Zaal worden eveneens aan dezen schilder toegeschreven. De allegorische schilde ring stelt den Triomf van den Vrede voor: onder een blauw baldakijn, overwelfd door een grauwen hemel, zetelt de Stedemaagd, die den Vrede ontvangt. Mars ligt met ontbloot zwaard op den voorgrond geknield. In de Burgemeesterska mer ziet men ook nog een schoorsteenstuk van Ferdinand Bol, een zinnebeeldige voorstelling van de moederliefde, die voor geen offer terug deinst, een jonge vrouw met een kindje; in den rechterbenedenhoek ziet men een pelikaan, die zich voor zijn jongen de borst openrijt. Op den achtergrond links, vlamt een vuur op; de vrouw steunt met den voet op een masker van donker metaal. De Burgemeesterskamer heeft behalve plafondschildering en schoorsteenstuk ook ge schilderde behangsels, waarvan de teekeningen, waarnaar ze geschilderd zijn, en de verklaring daarvan, nog in 's Rijks Prentenkabinet aanwezig zijn; naar de meening van sommigen zijn de wandschilderingen ontworpen door Romein de Hooghe (1645—1708), wiens naam in hoofdlet ters op het behangsel is aangebracht, maar niet 81 Enkhuizen 6

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 97