wijl op de overige de Evangelisten afgebeeld zijn. Boven het klankbord ziet men een baldakijn. Te gen het achterschot is Mozes uitgebeeld met de tafelen der wet, tusschen twee hermen, die het klankbord schijnen te ondersteunen. Boven de paneelen van den stoel bevinden zich friezen, waarvan de eerste, met het jaartal 1567, met saters versierd, de derde, met het jaartal 1568, de vierde met vruchtfestoenen getooid, door be kwame hand gesneden zijn, maar vooral het vijf de, op de deur, met het Enkhuizer wapen, prach tig in Renaissance-stijl gebeeldhouwd is. De rococo trap is uit het midden der XVIIIe eeuw; op den stoel waarschuwt een zandlooper uit de XVIÏe eeuw den prediker, dat de tijd vliegt. Het eikenhouten doophek is van 1700 ongeveer. De trots van de Westerkerk is echter het eiken houten koorhek, dat voortreffelijk snijwerk uit de XVIe eeuw vertoont. Het is door pilasters in zes vakken verdeeld. Ieder vak bevat beneden een paneel boven een tympaan, waarboven een fries. Behalve het zuiderpaneel zijn pilasters, paneelen, tympaans en friezen met meerendeels fraai snij werk versierd. In de tympaans vindt men aan de westzijde (die naar het orgel gekeerd is) de figu ren van Mozes, Josua en de vier evangelisten. Aan de oostzijde zijn in de tympaans, door kinder figuurtjes vastgehouden, medaillons aangebracht, benevens het wapen van Karei V, geflankeerd door twee zuilen, waarom een lint geslingerd is met Kareis devies: PLVS OVLTRE. 48

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 54