Gijn, teekeningen, aquarellen, enz. in de
historisch-topographische verzamelingen van
het gemeente-archief. Daarbij bedenke men,
dat eene dergelijke verzameling de afbeel
dingen niet in de eerste plaats om hare kunst
waarde, maar om hare documentaire waarde
bijeenbrengt.
Dordtenaren en niet-Dordtenaren hebben
zich aangetrokken gevoeld tot het in beeld
brengen van den eertijds zoo schilderachti-
gen omtrek der stad en van de stad zelve,
vooral aan de rivierzijde, en zoo is er menig
museum in binnen- en buitenland, waar de
Dordtenaar op een of meer schilderijen het
hem zoo vertrouwde profiel der stad en van
den Grootekerkstoren met zijne typische
wijzerplaten herkent.
Onder de Dordtenaren, die de stad en hare
omgeving hebben weergegeven, moet aller
eerst Albert Cuyp worden genoemd, onder
de niet-Dordtenaren, die dat hebben gedaan,
verdient Jan van Goyen de eerste plaats. Dat
Dordrecht tenminste vier leerlingen van
Rembrandt, die naam maakten, heeft opge
leverd, Ferdinand Bol, Samuel van Hoog
straten, Nicolaes Maes en Aert de Gelder,
zijn jongsten en trouwsten leerling, worde
hier slechts incidenteel vermeld: veel werk,
dat het historisch schoon der Merwestad in
beeld brengt, hebben zij niet vervaardigd.
99