Gijn, teekeningen, aquarellen, enz. in de historisch-topographische verzamelingen van het gemeente-archief. Daarbij bedenke men, dat eene dergelijke verzameling de afbeel dingen niet in de eerste plaats om hare kunst waarde, maar om hare documentaire waarde bijeenbrengt. Dordtenaren en niet-Dordtenaren hebben zich aangetrokken gevoeld tot het in beeld brengen van den eertijds zoo schilderachti- gen omtrek der stad en van de stad zelve, vooral aan de rivierzijde, en zoo is er menig museum in binnen- en buitenland, waar de Dordtenaar op een of meer schilderijen het hem zoo vertrouwde profiel der stad en van den Grootekerkstoren met zijne typische wijzerplaten herkent. Onder de Dordtenaren, die de stad en hare omgeving hebben weergegeven, moet aller eerst Albert Cuyp worden genoemd, onder de niet-Dordtenaren, die dat hebben gedaan, verdient Jan van Goyen de eerste plaats. Dat Dordrecht tenminste vier leerlingen van Rembrandt, die naam maakten, heeft opge leverd, Ferdinand Bol, Samuel van Hoog straten, Nicolaes Maes en Aert de Gelder, zijn jongsten en trouwsten leerling, worde hier slechts incidenteel vermeld: veel werk, dat het historisch schoon der Merwestad in beeld brengt, hebben zij niet vervaardigd. 99

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 97