men vrijwel zeggen: dienst deed", want verschillende omstandigheden hebben ge maakt, dat deze nauwelijks meer bruikbaar is voor de scheepvaart. Alleen haar noorde lijkste deel, tusschen de Boom- en Nieuw- bruggen, wordt nog door de scheepvaart ge bruikt. Ook de andere havens worden min der gebruikt dan vroeger, al kan men niet zeggen, dat zij stil zijn. Belangrijk voor het behoud van het oude stadsschoon is het feit geweest, dat men hier de dempingswoede" niet heeft gekend of althans niet heeft botgevierd (er is echter een afschuwelijk plan geweest om de Nieu we Haven te dempen en tot autoparkeerter rein in te richten!). Wel zijn in den loop der 19e eeuw een aantal „binnengrachten" ge dempt, maar veel stadsschoon is daardoor niet verloren gegaan, al moet erkend wor den, dat enkele aardige stadsgezichten ten gevolge van die demping teniet zijn gegaan. Deze stadsbinnengracht, bestaande uit eene hoofdgracht met verschillende vertakkin gen, zoo goed als zeker het overblijfsel eener vroegere stadsbuitengracht, vervulde n.1. niet de functie van gracht: schepen van bui ten konden er zelfs in het geheel niet inko men. Door het ontbreken van rioleering wer den deze binnengrachten al vroeg tot open riolen. Nog meer vertoonden dit karakter of 10

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 8