men vrijwel zeggen: dienst deed", want
verschillende omstandigheden hebben ge
maakt, dat deze nauwelijks meer bruikbaar
is voor de scheepvaart. Alleen haar noorde
lijkste deel, tusschen de Boom- en Nieuw-
bruggen, wordt nog door de scheepvaart ge
bruikt. Ook de andere havens worden min
der gebruikt dan vroeger, al kan men niet
zeggen, dat zij stil zijn.
Belangrijk voor het behoud van het oude
stadsschoon is het feit geweest, dat men hier
de dempingswoede" niet heeft gekend of
althans niet heeft botgevierd (er is echter
een afschuwelijk plan geweest om de Nieu
we Haven te dempen en tot autoparkeerter
rein in te richten!). Wel zijn in den loop der
19e eeuw een aantal „binnengrachten" ge
dempt, maar veel stadsschoon is daardoor
niet verloren gegaan, al moet erkend wor
den, dat enkele aardige stadsgezichten ten
gevolge van die demping teniet zijn gegaan.
Deze stadsbinnengracht, bestaande uit eene
hoofdgracht met verschillende vertakkin
gen, zoo goed als zeker het overblijfsel eener
vroegere stadsbuitengracht, vervulde n.1.
niet de functie van gracht: schepen van bui
ten konden er zelfs in het geheel niet inko
men. Door het ontbreken van rioleering wer
den deze binnengrachten al vroeg tot open
riolen. Nog meer vertoonden dit karakter of
10