eeuwsche plattegrond, die echter de charme
der oudere stadsplattegronden reeds groo-
tendeels mist, uit de „Tegenwoordige Staat
van Holland", is thans twee eeuwen oud
(1742).
Daarna verschenen geene nieuwe platte
gronden meer tot 1849, wel een bewijs van
den weinigen bloei der stad in den tusschen-
gelegen tijd. Op deze en andere daarop ge
volgde 19e-eeuwsche plattegronden, waar
van de oudste veelal fraaie voorbeelden van
steendrukkunst zijn, kan men zien, hoe de
stad zich tot vër in de 19e eeuw vertoonde
en, afgezien van eenige bebouwing langs de
buitenzijde der Spuihaven en langs de Sin
gels, eerst laat verder is gaan groeien.
Omstreeks den tijd van aanleg der spoorwe
gen (die van Dordrecht naar Rotterdam
werd in 1872, die van Dordrecht naar Go-
rinchem in 1885 geopendbegon de stad zich
op bescheiden schaal uit te breiden, maar
eerst het einde der 19e en vooral de 20e eeuw
brachten de grootestadsuitbreidingen, waar
bij geheel nieuwe wijken verrezen, die naar
haar uiterlijk aanzien evenwel goeddeels
even goed in Enschede, Tilburg of Win
schoten konden liggen en, hoe verdienstelijk
ook op enkele punten, met de historische
schoonheid van Dordrecht niets te maken
hebben.
64