voorstellingen (vooral de weergave der
paarden is voortreffelijk) is kennelijk ge-
inspireerd door de bekende houtsneden van
den triumphtocht van Keizer Maximiliaan I
door Albrecht Dürer.
Interessanter en meer gedetailleerd zijn de
voorstellingen aan de Epistel- of Zuidzijde
der kerk. Zij dragen een sterk apologetisch
karakter en doen daardoor in eene sedert
ruim 370 jaren aan den Hervormden eere-
dienst gewijde kerk eenigszins zonderling
aan. Een groot stuk Bijbelsche geschiedenis
en kerkelijke instellingen trekken aan ons
oog voorbij. Eerst komen Adam en Eva,
Noach, Mozes, Abraham, die op het punt
staat zijn zoon Isaac te offeren, en Koning
David, kenbaar aan zijne harp. Vervolgens
komt Jonas met den walvisch, gevolgd door
Elisa met den mantel van den ten hemel
varenden profeet Elias. Als overgangsfiguur
tusschen het Oude- en het Nieuwe Testa
ment komt dan Johannes de Dooper.
De voorstellingen der volgende paneelen zijn
grootendeels op het Nieuwe Testament ge
grond. Eerst zien wij de twaalf apostelen en
vervolgens op een met de symbolen der vier
Evangelisten versierden wagen Christus.
Hij staat achter eene vrouwenfiguur, die de
Roomsch-Katholieke Kerk personificeert.
Aan deze zegekar met kettingen verbonden
46