ders hebben slechts in beperkte mate tot de ontwik
kelden behoord. Vat men het begrip beschaving zoo
ruim op, dan heeft aan het voortbrengingproces zelfs
de analphabete massa deel. In het bijzonder de boeren,
zal men geneigd zijn te zeggenmet hun houtsnijwerk,
hun primitief schilderwerk en versieringskunst. Op de
keper beschouwd is het volstrekt zoo zeker niet, of al
die vormen niet een evengroot deel uit de handen van
den kleinen burger, van den visscher of den zeeman
kwam."
Het Hindelooper eigen stelt echter ook problemen. Het
is heel gewoon snijwerk aan te treffen op gebruiksvoor
werpen en huisraad, terwijl veelkleurige kleederen en
geschilderde kasten geen Hindelooper monopolie zijn.
Een prachtig met rood geornamenteerde boerenkar in
het museum van Sicilië wekt evengoed reminiscenties
aan Hindeloopen als de Noorsche volkskunst, die mis
schien alleen maar in felheid van kleur onderdoet voor
de Hindelooper.
Frappant is echter, dat ook de Sultan van Assahan bij
een bezoek aan de Hindelooper kamer van het Friesch
museum uit kon roepen„Colombo Met Noorwegen
en Voor-Indië is voor drie vierde de afkomst van de
Hindelooper volkskunst gegeven, waarbij dan Amster
dam als trait d'union functionneert.
Zooals bij de opsomming van het damestoilet nog zal
blijken vormden de „bonten" en „sitsen" hiervan het
voornaamste bestanddeel. Dr. W. J. Smit*) heeft uit
eengezet, hoe de bedrukte katoenstoffen van het Guze-
rate-gebied in N.W. Voor-Indië en de geschilderde
doeken van Coromandel aanvankelijk slechts door de
Oost-Indische Compagnie aldaar werden opgekocht
om opnieuw tegen specerijen in de Indische Archipel
57
De katoendrukkerij in Nederland tot 1813, Amsterdam
1928.