op dit gebied is ongetwijfeld de onlangs door het
Friesch Museum ten geschenke ontvangen beschilder
de kast. (Afb. 6). De structuur vertoont veel overeen
komst met een gewone eiken vierdeurskast. De twee
onderdeuren zijn in vieren gedeeldieder vak vertoont
een evangelist met zijn attribuut. De bovendeuren
hebben weer dezelfde versiering als de eikenkeeften en
de bedsteden. Warm van kleur en picturaal ontegen
zeggelijk beter verantwoord dan het overige Hinde-
looper werk staan op de zijpaneelen de allegorische
voorstellingen van Gerechtigheid en Overwinning en
bovendien de vinding van Mozes. Dit specimen geeft
een volmaakt beeld van wat de anonyme volks
kunstenaar vermocht te bereiken. In felle, doch nooit
schreeuwende kleuren, heeft de maker zich uitgeleefd
in vormvreugdeeen Mei van bloemen in rood en
blauw, een hoorn van overvloed aan vruchten is er op
uitgestald. Het is een echte levensblije kunst zooals
men die eigenlijk niet bij dit doorgaans stille terug
getrokken schippersvolk zou verwachten en het is dui
delijk, dat hier de grens van Kunst en volkskunst niet
meer precies te trekken valt.
Ook de wiegen (Afb. 7) vormen steeds een dankbaar
object voor ornamenteering. De Aanbidding der
Wijzen is een geliefkoosde voorstelling, een ander maal
zijn het enkel putti, leeuwen en griffioenen, waaraan
voorkeur wordt gegeven. De griffioen of vogelgrijp is
een fabeldier, dat onder invloed van het buitenland
in de volkskunst verzeild raakte. Dat deze dieren de
volksverbeelding wel moeten hebben geprikkeld, wordt
duidelijk uit een proces, waarin de beklaagde be
schuldigd wordt van beleediging van haar buurman
bij den put. Een serie invectieven had zij besloten met
het pittige verwijt „je vrouw kan niets anders dan
griffioenkoppen en papegaaibecken ter weereld bren
gen" De voorliefde voor uitheemsche vogels mani
festeert zich eveneens in de groote papegaai, welke op
52