op dit gebied is ongetwijfeld de onlangs door het Friesch Museum ten geschenke ontvangen beschilder de kast. (Afb. 6). De structuur vertoont veel overeen komst met een gewone eiken vierdeurskast. De twee onderdeuren zijn in vieren gedeeldieder vak vertoont een evangelist met zijn attribuut. De bovendeuren hebben weer dezelfde versiering als de eikenkeeften en de bedsteden. Warm van kleur en picturaal ontegen zeggelijk beter verantwoord dan het overige Hinde- looper werk staan op de zijpaneelen de allegorische voorstellingen van Gerechtigheid en Overwinning en bovendien de vinding van Mozes. Dit specimen geeft een volmaakt beeld van wat de anonyme volks kunstenaar vermocht te bereiken. In felle, doch nooit schreeuwende kleuren, heeft de maker zich uitgeleefd in vormvreugdeeen Mei van bloemen in rood en blauw, een hoorn van overvloed aan vruchten is er op uitgestald. Het is een echte levensblije kunst zooals men die eigenlijk niet bij dit doorgaans stille terug getrokken schippersvolk zou verwachten en het is dui delijk, dat hier de grens van Kunst en volkskunst niet meer precies te trekken valt. Ook de wiegen (Afb. 7) vormen steeds een dankbaar object voor ornamenteering. De Aanbidding der Wijzen is een geliefkoosde voorstelling, een ander maal zijn het enkel putti, leeuwen en griffioenen, waaraan voorkeur wordt gegeven. De griffioen of vogelgrijp is een fabeldier, dat onder invloed van het buitenland in de volkskunst verzeild raakte. Dat deze dieren de volksverbeelding wel moeten hebben geprikkeld, wordt duidelijk uit een proces, waarin de beklaagde be schuldigd wordt van beleediging van haar buurman bij den put. Een serie invectieven had zij besloten met het pittige verwijt „je vrouw kan niets anders dan griffioenkoppen en papegaaibecken ter weereld bren gen" De voorliefde voor uitheemsche vogels mani festeert zich eveneens in de groote papegaai, welke op 52

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 66