werd tot dit doel ingericht. Vanaf den wal, de kale bleek, boomen waren in Hinaeloopen onbekend kwam men door de deur in een portaaltje, dat in de kamer was uitgespaard. Een ruitje, waarvoor een glas gordijntje, deed er een schemerig licht binnen vallen, zoodat men den gaanden en komenden man kon observeeren. Specifiek Hindeloopensch is de plaatsing van de ramen in den gevel, waar aan de deurzijde slechts een venster was aangebracht, terwijl men aan de andere zijde een dubbel raam met de hierboven beschreven kruiskozijnen en glas in lood ramen vond, zooals op de afbeelding der bruiloft te zien is. (Afb. 5). Treedt men door de eiken deur de kamer binnen, dan treft aanstonds de veelheid van kleuren, die men ternauwernood achter den eenvoudigen gevel zou durven vermoeden. Als een verslag van een verklonken grandioos muziekfeest doet iedere beschrijving van een Hindelooper interieur aan. De onmogelijkheid om dit rijke en warme kleurengamma, dat niettemin nooit vermoeit, in zwarten inkt vast te leggen is over duidelijk. Zoo bekoorlijk als een Hindelooper kamer alleen nog als museumstuk te bewonderen is, zoo dor en doodsch is de opsomming, daar dit spel van lijn en kleur, motief en sfeer met geen woorden valt te verbeelden. Het Hindelooper wiegje of stoel in een moderne kamer, de fraaie bijbelkast in een hall, zooals op de oude kunst geïnspireerd het hedendaagsche Hindeloopen ze levert, mogen een indruk geven van de gedurfde kleurencombinaties en de bloemrijkheid der motieven, maar het geeft niet het levenswarme in terieur uit den bloeitijd, waar het diepe fond van het door den tijd donkergebruinde eikenhout der bed- schutten contrasteert tegen het heldere blauw van de Makkumer tegelwanden, de fleurig beschilderde tafels en stoelen, welke met de bonte kleederdracht der vrouwen een symphonie van tinten tooveren. Bij het binnenkomen valt allereerst het oog op de 47

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 59