zoodat er van een blijvend contact nooit sprake was. Huwelijken met Noorschen kwamen bijna niet voor en weesmeesters erkenden eens, dat zij eenige brieven in het Noorsch in een boedel aanwezig niet konden lezen. Er moeten genoeg Hindeloopers zijn geweest, die niet verder kwamen en keken dan Nerva en Drontheim vice versa. Ten tweede onderhielden de vrouwen onderling veel contact en leefden de bewoners van het aan drie zijden door water omgeven stadje letterlijk en figuurlijk vooral in een gesloten gemeenschap, waar tradities hoog ge houden werden. Wat de mannen eventueel tijdens hun reizen in den vreemde hadden afgeleerd kwam spoedig weer in den ouden vorm terug door de lange winter avonden thuis gesleten. Natuurlijk waren er elementen, die onweerstaanbaar op alle schippers, welke den Noor schen houthandel dreven, inwerkten, doch deze werden geassimileerd en in het eigen opgenomen, waar ze intact konden blijven omdat er gewoonlijk met ma trozen en bootslieden uit eigen omgeving werd gevaren. De vaart op Noorwegen voornamelijk is beslissend ge weest bij de wording van het Hindelooper eigen. Wat men daar aan gebruiksvoorwerpen zag droeg op eigen bodem rijke vrucht. In het naburige Wams, waar de Middellandsche Zeevaart meer aftrek vond, moet een veel rijker meubileering geweest zijn dan in Hinde- loopen, dat in alles meer op het stoere en minder ver fijnde Noorden was ingesteld. Doch dit is een vooruitloopen op de vraag naar het Hindelooper volkskunstproduct, waarvan a priori echter wel vastgesteld kan worden, dat het niet anders gezien kan worden dan als een vrucht van verre reizen. 33 3

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 45