Dit eenmaal aangenomen ging men verderhet beeld van Hindeloopens zeevaart en handel werd scherper omlijndeen groot gedeelte van Hindeloopens bevol king leefde van de scheepvaart. Gedurende de lange wintermaanden verbleef die bevolking binnen Hinde loopens dijken; zoodra echter het voorjaar aanbrak, werden de zeeschepen, rustende in de haven van Stavoren, opgetuigd en bemand om de twee of drie reizen naar Noord-en Oost te doen. Vervolgens gaat men dan nog een stap verder: Stavorens roem was algemeen verbreid, Stavorens schepen alom tegen woordig welnu, aan dien handel en die zeevaart heeft niet Stavoren alleen deel gehad; ook Hindeloopen heeft er aan deelgenomen en de geheele Zuidwesthoek van Friesland. Wij zouden dan voor ons hebben den handel en zeevaart van een geheele kuststrook, schuil gaande onder Stavorens naam. Indien deze conclusie juist is, dan is ook de Friesche handel op Engeland verklaardin Engeland kende men alleen schippers en kooplieden van Stavoren en daarnaast slechts Frie zen. Ook hier dan de domineerende positie van Sta voren, onderhandelend en beschermend optredend voor haar eigen burgers, maar in haar verband omvattend alle handelaars en zeevaarders van "het handelsdistrict van Friesland bij uitnemendheid de kust der Zuider zee van Stavoren Noordwaarts. Dan zien wij dus Hindeloopens middeleeuwschen handel en zeevaart als een deel van een grooter geheel, dat overstraald wordt door Stavorens luister. Toch is deze teekening van Hindeloopen als schaduw beeld van Stavoren onjuisthet is geen stadje zonder autonomie, vegeteerend op den rijkdom van de oudere zusterstad. Stavoren is in de middeleeuwen de voor naamste van de Friesche 'Steden en Hindeloopen is haar materieel veel verschuldigd misschien, maar een eeuwenlange voogdij wordt door de bronnen weer sproken. 15

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 23