lingen werden toegestaan zijn vooral te noemen: vrij
vischrecht in de wateren van Skonen en vrije biertap.
Tegen betaling van een kleine retributie mocht men
zich van eigen wagens en schuiten bedienen; ook het
transitoverkeer was vrijgegeven en op weg van zijn
schip naar de herberg mocht men gewapend zijn.
Achter deze middeleeuwsche handelsbedrijvigheid van
Fig. 3. Hindeloopen naar de kaart van Jacob van Deventer
van 1558.
het kleine stadje steekt echter een probleem. Hinde
loopen bestond, voor zoover wij in het verleden kunnen
teruggaan, bij de gratie van de zee, zooals nog een
aantal Friesche steden met Stavoren aan het hoofd aan
deze ligging bloei en beteekenis te danken hebben, al
moge de dichtslibbing van de Middelzee de glorie van
een havenstad geweest te zijn voor een enkele vernie
tigd hebben. Het typische en meest karakteristieke van
het in vele opzichten merkwaardige „Friesche Venetië"
was, dat het geen haven had. Noch in de middeleeuwen,
noch in de bloeiperiode van de 17e en 18e eeuw had
12