meestentijds ook zuiver als geldbelegging gebruikte.
Het is eenzelfde dekking tegen onzekere tijden en zorg
voor nabestaanden als zij zochten in de over verschil
lende schepen verdeelde scheepsparten.
Ook voor een Hindelooper kwam eenmaal de laatste
reis, waarvoor hij niet op de monsterrol behoefde te
teekenen. Bij het begraven werden weer eigenaardige
gewoonten gevolgd.
Wanneer iemand sterft wordt hij bekleed en over hem
de klok geluid. De vrienden verzamelen zich in het
sterfhuis. De kist met het stoffelijk overschot staat in
het midden plat op den grond en is van gewoon wit
hout. De vrouwen hebben de regenmantels over het
hoofd geslagen en de mannen zitten in een kring er
om heen in doodsche stilte het geheele half uur, dat
de klok luidt. Als de klok is uitgeluid staat men op, de
mannen ontdekken het hoofd en er wordt gepraat en
men gaat thee drinken. Gedurende den tijd, dat de ge
storvene boven aarde staat, waakten er 's nachts vroe
ger 2 meisjes bij van de kennissen. Een kaars stond bij
het hoofdeinde. Twee vrouwen met de mantels over
het hoofd gaan rond om het overlijden aan te zeggen
en de menschen uit te noodigen. De laatste avond voor
het begraven verzamelen zich de naaste bloedverwan
ten de vrouwen met de schorten over het hoofd plaat
sen üich al naar gelang den graad van bloedverwant
schap bij het hoofdeinde en zoo afdalende langs de
bedschutting, zoodat van een overleden man eerst de
vrouw, de dochters, de zusters en tenslotte de nichten
komen. De mannen zitten om den haard, en zoo blijft
men den ganschen nacht zitten zonder een enkel woord
te spreken. Het werd als een groote nieuwigheid be
schouwd, toen eens iemand om de verveling te ver
drijven tegen den morgen een stuk uit den bijbel begon
te lezen. Bij de begrafenis gaat bijna het geheele stadje
mee achter den lijkstoet. In de eerste dagen na het over
lijden komen bijna dagelijks de huisvrienden om de
86