meestentijds ook zuiver als geldbelegging gebruikte. Het is eenzelfde dekking tegen onzekere tijden en zorg voor nabestaanden als zij zochten in de over verschil lende schepen verdeelde scheepsparten. Ook voor een Hindelooper kwam eenmaal de laatste reis, waarvoor hij niet op de monsterrol behoefde te teekenen. Bij het begraven werden weer eigenaardige gewoonten gevolgd. Wanneer iemand sterft wordt hij bekleed en over hem de klok geluid. De vrienden verzamelen zich in het sterfhuis. De kist met het stoffelijk overschot staat in het midden plat op den grond en is van gewoon wit hout. De vrouwen hebben de regenmantels over het hoofd geslagen en de mannen zitten in een kring er om heen in doodsche stilte het geheele half uur, dat de klok luidt. Als de klok is uitgeluid staat men op, de mannen ontdekken het hoofd en er wordt gepraat en men gaat thee drinken. Gedurende den tijd, dat de ge storvene boven aarde staat, waakten er 's nachts vroe ger 2 meisjes bij van de kennissen. Een kaars stond bij het hoofdeinde. Twee vrouwen met de mantels over het hoofd gaan rond om het overlijden aan te zeggen en de menschen uit te noodigen. De laatste avond voor het begraven verzamelen zich de naaste bloedverwan ten de vrouwen met de schorten over het hoofd plaat sen üich al naar gelang den graad van bloedverwant schap bij het hoofdeinde en zoo afdalende langs de bedschutting, zoodat van een overleden man eerst de vrouw, de dochters, de zusters en tenslotte de nichten komen. De mannen zitten om den haard, en zoo blijft men den ganschen nacht zitten zonder een enkel woord te spreken. Het werd als een groote nieuwigheid be schouwd, toen eens iemand om de verveling te ver drijven tegen den morgen een stuk uit den bijbel begon te lezen. Bij de begrafenis gaat bijna het geheele stadje mee achter den lijkstoet. In de eerste dagen na het over lijden komen bijna dagelijks de huisvrienden om de 86

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1946 | | pagina 106