de cultuurhistorisch merkwaardige Chineesche en Japansche kamers is het vooral de Oranjezaal zelf die de aandacht verdient als een der meest groot- sche scheppingen van de Néderlandsch-Vlaamsche barok, en als een in ons land uiterst zeldzaam voorbeeld van een monumentale schilderkunstige opdracht. Daarom mogen wij over het interieur van het Huis ten Bosch in het verband van dit boekje niet zwijgen. In de jaren 1658—'62 bouwde Post in opdracht van dè erven van Jhr. de Bruyn van Buytewech, heer van Nieuwkoop, aan de Prinsegracht het grootste der Haagsche hofjes. In drie vleugels aan een groot binnenplein zijn huisjes voor oude vrou wen gebouwd, welke met blinde muren aan War moesstraat, Princegracht en Bleekerslaan grenzen. Aan de Princegracht wordt het midden van dien blinden gevel gevormd door een rijk met beeld houwwerk versierd poortgebouw, verbonden aan twee hoekpavilloens. Aardig is het aan de vierde zijde van het binnenplein gelegen Regentengebouw met een op een overkluisde galerij gedragen voor gevel, waarin drie wapensteenen in het midden bekroond door een fronton; een kleine torenspits geeft het gebouw rijzigheid; het geheel bekoort door zijn eenvoud, dank aan zijn voortreffelijke verhoudingen (Afb. 12). Nog één gebouw rest ons te bespreken waarvan het auteurschap van Post zeer waarschijnlijk is, namelijk het gebouw der voormalige landskanon- gieterij aan den Nieuwen Uitleg. Aanvankelijk had men, zooals reeds werd verhaald, het koor van de 64

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 72