gewonnen. Met bekwaamheid is sedert een wel
overwogen restauratie ter hand genomen en vol
tooid, waarvan het resultaat Peters' verwachtingen
niet heeft geloochenstraft: zooals zij zich thans
voordoet moet de Groote Kerk op wie er binnen
treedt een blijvenden indruk maken door haar
mooie verhoudingen en prachtige ruimte-ontWik-
keling (Afb. 3).
Bovendien is er nog veel te zien. Daar is de fraai
gesneden 1550 gedateerde eikenhouten preek
stoel x)waarbij men de later aangebrachte vlakke
klankplaat moet wegdenken. De zeskante kuip
heeft op de middelste harer vlakken den prediken
den Johannes den Dooper, op de vakken links
daarvan de evangelisten Marcus en Mattheus,
rechts ervan Lucas en Johannes. Op de verbinding
tusschen de kuip en den origineelen baldakijn, die
als klankbord moest dienen, is de Mozesfiguur met
de tafelen der wet, daarboven troont binnen den
achterboog de Christus met wereldbol en kruis.
Het oude klankbord, ook nog met snijwerk ver
sierd o.a. met koningskoppen in de frontons
wordt gedekt door een koepeltorentje, thans door
een bol met twee halve manen en een vlam be
kroond, maar eertijds eindigend in een figuur van
den ouden patroon der Kerk, den Heiligen Jaco-
bus met den pelgrimsstaf.
Bij dit bijzondere kunstwerk vergeleken vallen de
gesneden banken uit 1647 wel af, hoewel zij in
hunne soort toch goede voorbeelden zijn van den
1) Een vrijwel gelijken preekstoel, 1557 gedateerd, vindt
men in de Wester-Kerk te Enkhuizen.
29