ging den schoonen vorm minder achten, de tijd van den grootschen kerkbouw was voorbij. Inwendig werd het kerkgebouw, behalve door beelden en altaarstukken, met een groot aantal schilderingen op muren en gewelven versierd, terwijl ook het beeldhouwwerk van kapiteelen en sluitsteenen gepolichromeerd werd, zooals nog aan een kapiteel onder den toren te zien is. De sluitsteenen van het 14e eeuwsche koorgewelf stellen voor: God den Vader in zegenende houding; de Maagd Maria met het kind; Christus en de Heilige Laurentius. De gewelfschilderingen zijn alleen in het middenschip in haar oorspronkelijken staat bewaard gebleven, de overige zijn op bedenkelijke wijze in 1857 door een kunstzinnigen verver „bewerkt". Van de muurschilderingen, welke in den tijd der Hervor ming door de witkwast onschadelijk werden gemaakt, zijn in de vorige eeuw verschillende weer teruggevonden. Vele echter mochten of konden niet behouden blijven en ook de nog zichtbare zijn aan verweering prijs gegeven. We willen hier de schilderingen laten volgen, waarvan wij weten dat ze in de 16e eeuw bestaan hebben. Lijdenstooneelen: 1. Krui siging; Christus door den engel gesterkt; Christus door de krijgslieden bespot. Een duivel met korenwan (verloren ge gaan) 2. Een zeer fraaie afbeelding van den H. Christo- phorus het Christuskind dragende door de rivier en gekleed in een wapperenden rooden mantel, dateerend uit ongeveer 1540; 3. Levensgroote vrouwenbeelden, de hoofdzonden voorstellende (verloren); 4. Boom van Jesse (verloren); 5. De vier Evangelisten, afgebeeld tegen een muur en gekleed naar de mode van 15101520; 6. Laatste oordeel, waarbij de verdoemden in kruiwagens naar den geopenden hellemond gereden werden, tegen den triomfboog (verloren) 7. H. Sebastiaan's marteldood, waaronder drie heiligen, o.a. de H. Catharina (verloren); 8. Christus bij het jongste ge richt gezeten op den regenboog. Linker opschrift: „Justus es domine et rectum judicium tuum" rechts Justus et justitias dilexit equitatem vidit vultus tui", ver moedelijk eind 15e eeuw; 9. H. Christophorus, aan den oever de Eremiet (verloren); 10. Graflegging van Christus, daarnaast St. Joris met den draak (verloren); 11. Afbeel ding van de legende der drie levende en drie doode konin gen Drie vorsten worden tijdens de jacht opgeschrikt door drie uit hun graven oprijzende lijken, die als een me- 47

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 53