ging den schoonen vorm minder achten, de tijd van den
grootschen kerkbouw was voorbij.
Inwendig werd het kerkgebouw, behalve door beelden en
altaarstukken, met een groot aantal schilderingen op muren
en gewelven versierd, terwijl ook het beeldhouwwerk van
kapiteelen en sluitsteenen gepolichromeerd werd, zooals nog
aan een kapiteel onder den toren te zien is. De sluitsteenen
van het 14e eeuwsche koorgewelf stellen voor: God den Vader
in zegenende houding; de Maagd Maria met het kind;
Christus en de Heilige Laurentius.
De gewelfschilderingen zijn alleen in het middenschip
in haar oorspronkelijken staat bewaard gebleven, de overige
zijn op bedenkelijke wijze in 1857 door een kunstzinnigen
verver „bewerkt".
Van de muurschilderingen, welke in den tijd der Hervor
ming door de witkwast onschadelijk werden gemaakt, zijn
in de vorige eeuw verschillende weer teruggevonden. Vele
echter mochten of konden niet behouden blijven en ook de
nog zichtbare zijn aan verweering prijs gegeven. We willen
hier de schilderingen laten volgen, waarvan wij weten dat
ze in de 16e eeuw bestaan hebben. Lijdenstooneelen: 1. Krui
siging; Christus door den engel gesterkt; Christus door de
krijgslieden bespot. Een duivel met korenwan (verloren ge
gaan) 2. Een zeer fraaie afbeelding van den H. Christo-
phorus het Christuskind dragende door de rivier en gekleed
in een wapperenden rooden mantel, dateerend uit ongeveer
1540; 3. Levensgroote vrouwenbeelden, de hoofdzonden
voorstellende (verloren); 4. Boom van Jesse (verloren);
5. De vier Evangelisten, afgebeeld tegen een muur en
gekleed naar de mode van 15101520; 6. Laatste oordeel,
waarbij de verdoemden in kruiwagens naar den geopenden
hellemond gereden werden, tegen den triomfboog (verloren)
7. H. Sebastiaan's marteldood, waaronder drie heiligen, o.a.
de H. Catharina (verloren); 8. Christus bij het jongste ge
richt gezeten op den regenboog. Linker opschrift: „Justus
es domine et rectum judicium tuum" rechts Justus
et justitias dilexit equitatem vidit vultus tui", ver
moedelijk eind 15e eeuw; 9. H. Christophorus, aan den
oever de Eremiet (verloren); 10. Graflegging van Christus,
daarnaast St. Joris met den draak (verloren); 11. Afbeel
ding van de legende der drie levende en drie doode konin
gen Drie vorsten worden tijdens de jacht opgeschrikt
door drie uit hun graven oprijzende lijken, die als een me-
47