liep en den juisten stand aangaf. Aan den voet was hij op een om den mast draaibaren kraag gebonden en hing op die plaats bovendien aan een reep of een ketting die evenals de takel aan den hommer bevestigd was. Bij het zeilen werd hij in bedwang gehouden door geer den die van de nok naar het boord liepen; het waren lange touwen met onderaan een takel. Het zeil zat bij de nok aan een haak vast, terwijl het aan den mast bevestigd was door een stevig bindsel beneden den hom mer, die van een schijfgat was voorzien voor het val van het zeil. Een sprietzeil werd alleen gestreken wan neer het moest worden afgenomen. Om het buiten ge bruik te stellen werd het opgegeid met de over het zeil- oppervlak loopende geitouwen; van deze, en hoe zij werkten, geven fig. 6 en afb. 3 een duidelijke voorstel ling. Wanneer het zeil moest worden afgenomen, werd de spriet onderaan los gemaakt en opgevierd, zoodat hij, hangende aan zijn takel, geheel omzwaaide waar door de nok aan dek kwam en het ondereinde nu over het voorschip naar boven wees. Op oude prenten ziet men in grooten getale schepen met afgenomen zeil en den spriet in dezen ruststand, oogenschijnlijk verkeerd voor wie de toedracht niet kent. Dit, alsmede een om- zwaaienden spriet, ziet men op fig. 5 en 8; achter op een der schepen is de schipper bezig met een hand spaak het spil te draaien dat de voetreep van den spriet opwindt, daar deze, tezamen met het zeil, een groot gewicht vertegenwoordigde. Bij tjalken was dit spil aan den bovenkant van de achterzijde der roef ingelaten. Een vermoedelijk omstreeks 1700 ontstane variant van het spriettuig was het ferrytuig, waarvan de spriet kor ter en het zeil nagenoeg een langwerpig vierkant was. De spriet had geen takel in het midden, maar een aan de nok; het zeil werd naar die plaats uitgehaald door een val en een blokje, zoodat het gemakkelijk kon worden neergelaten (zie het middelste schip op fig. 6). Het opgeien geschiedde door viering van het val terwijl 59

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 72