47 het verzet van Kampen en Deventer tegen een verbin ding van Zwolle met den IJsel; tengevolge van den voortdurenden naijver der daarbij betrokken steden kwam deze eerst in 1820 tot stand door de openstelling der Willemsvaart. Afbeelding 1 is de reproductie van een ets door Reinier Nooms (1623-1667) van den overtoom aan den Schin kel. Nooms, meer bekend onder zijn bijnaam Zeeman, maakte schilderijen en etsen van zeeslagen uit den Eersten Engelschen oorlog en van Amsterdamsche stads en havengezichten; ook maakte hij etsen speciaal van scheepstypen die daarom voor ons van bijzondere waar de zijn. Wij zien hoe het scheepje, dat van tamelijke afmeting is, door een aantal mannen met takels over den overtoom wordt gesjord. Verderop is een andere die toegang geeft tot een poldervaart; deze heeft op den dam een constructie met een windas waar het vaartuig onder door moest en die door twee groote raderen werd gedraaid. Een der laatst overgeblevene van dit soort bestond nog te Amsterdam, ongeveer twin tig jaar geleden, aan het begin der Boerenwetering (Ruysdaelkade), doch werd niet meer gebruikt daar er een sluisje naast lag. Sedertdien werd dit water binnen de stad op Amsterdamsch peil gebracht en meer naar buiten een overtoom met electrische installatie aange legd. De meest misdeelde plaats op het punt van ge brekkige waterwegen was Delft. In verband hiermede geeft ons de geschiedenis van den Leidschen dam een merkwaardigen kijk op zonderlinge toestanden bij de binnenvaart. De herinnering daaraan is bewaard in den gedenksteen aan het sluiskantoor op die plaats met het volgende opschrift: „In 1885 is de verbetering der vaart tusschen Rijn en Schie door de Staten van Zuid- Holland ondernomen. Hier, waar de naijver der steden tot 1648 slechts een overtoom en daarna een verlaat met doorvaartwijdte van 3,80 M. en doorvaarthoogte van 2.20 M. gedoogde, hebben wij deze sluis, wijd

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1944 | | pagina 58